|
Тема |
Re: Малка кола-предно,голяма кола-задно... [re: Nikson1O] |
|
Автор | Fasho (Нерегистриран) | |
Публикувано | 30.03.04 17:08 |
|
|
Когато говорим за извеждане на някакви зависимости трябва да подходим аналитично. Тук въпроса може да се разгледа в 2 плоскости. Теоретична и пралтическа. На теория, при идеални условия задното предаване може и да има превъзходство спрямо предното.
И все пак, според мен, нас ни интересува най-вече как стои въпроса на практика. А в такива случаи резултатите получени когато се използва формулировката "при равни други условия" или зависимосите изведени за т.нар. "идеален газ" следва да се вземат само ориентировачно. Та как изглежда въпроса на практика? Ами нека се обърнем към историята. През далечните вече 30-те години на 20 век се появява на бял свят модела "Тракцион Аван" на Ситроен. В буквален превод това означава "Предно предаване". Към този момент това е била единствената кола с предно предаване, макар че наскоро някъде прочетох друго твърдение. При всички случаи това е модела направил предното предаване актуално. От тогава до днес са минали 70 години. Как стои въпроса днес. Винаги съм казвал. че каквото и да твърди теорията, до каквито и заключения да достигаме в университета, най-добрия полазател е практиката. А тя в този случай дава КАТЕГОРИЧНИ резултати. Днес вече е доказано пълното превъзходство на предното предаване. Преди няколко години Ситроен Ксара действително бе с предно предаване и действително печелеше състезанията на асфалт. А задното предаване? То доказа своята архаичност и пълна неадекватност отдавна, като последния представител на този анахронизъм, ако се не лъжа това беше Сиера, напусна шампионата ... отдавна.
Кои коли днес ползват задно предаване? Големие лимузини и супер-каровете от рода на Порше, Ферари и Ламборгини. Бидейки напраени за максимални резултати, спортните коли със задно предаване жертват перформанса си във всички условия различни от оптималните, които са достижими почти само в лабораторията. Това е разбираемо. А големите лимузини? Защо те не ползват предно? Много просто - традициите. Традицията повеляа тези коли да са със засно и толкоз. Този навик се променя бавно и трудно, но промяната е в ход.
В наши дни задното предаване се поддържа на "системи". Виждаме как сума електроника се вгражда в големите седани само и само да се задържи задното предаване. На преедното предаване тези "протези" не му трябват. То не е "инвалид" по рождение, за разлика от задното. А и нека не забравяме, че за тоновете електроника необходима за нормалната работа на колата със задно предаване се плаща.
Та какъв е извода? Той е простичък и както толкова често става, той се дава от практиката. Практиката е доказала че задното предаване изживя времето си преди около половин век. Автомобилните производители и клиентите го доказват с поведението си. Разбира се повечето правила си имат и изключения, така е и тук. Особено с развитието на ЕИМ задното задното предаване има своите приложения. Наличието на мощни компютри, които да компенсират вродените му недъзи, на адното предаване се дава втори шанс. В лабораторни, пистови условия, в идеални атмосферни условия, задното може и да има преимущество. Но практиката вече е погребла задното предаване и присъствието му днес е по-скоро плод на анахронизъм и нежелание за раздяла с тази морално остаряла, още през 30-те години, твхнология.
|
| |
|
|
|