|
Тема |
Re: Малка кола-предно,голяма кола-задно... [re: KALDERlZl] |
|
Автор | Nikson1O (Нерегистриран) | |
Публикувано | 18.03.04 13:45 |
|
|
Ето и заключението:
Въпреки, че бе изписани много за предимствата на задното нека обобщим: конструкцията на колите със задно позволяват изнасянето на предните гуми по близо до бронята, което увеличава междуосието и спомага за по-добро разпределение на тежестта към перфектните 50/50. При спиране задните гуми упражняват по-голямо спирачно усилие. При тръгване и ускоряване поради пренасянето на тежестта – към задницата вероятността задвижващите гуми да загубят сцепление е по-малка и това води до по добро ускорение. При завой колите със задно предаване изискват по-малко навиване на волана и се счита, че могат да „вземат „ завоя с по остро. Конструкцията като цяло е по-здрава.
Колите със задно обаче имат тенденция към „прзавиване”. Докато тази характеристика може да се използва умишлено от опитен шофьор, когато това се случи инцидентно овладяването на колата е много трудно (често поради факта, че това става в късна фаза на завоя а не предварително както се прави умишлено). Често при такава загуба на сцепление се получава тъй нареченото „fishtailing” или криволичене на задницата.
При мокър или хлъзгав терен колите със задно предаване губят предимствата си.
При идеални условия са ненадминати.
Коли със задно предаване доминират състезанията от типа „супер-писти” като Формула1, 24 часа на Лю Ман и GT сериите
Не е така при туристическите серии. Няма нито една кола със задно предаване в Световните рали финали.
Колите с предно предаване са податливи, към „не завиване” и изискват повече „навиване” на волана за взимане на завоя, също така страдат от тъй нареченото „Torque Steering’ – ефект при поддаване на газ и едновременно завиване. Колите винаги са по-леки от аналозите си със задно. Това ги прави по-икономични към разхода на гориво (ВИНАГИ). Поради конструкцията си колите с предно разполагат с повече място в купето и по-голям багажник. Имат по-голяма инерция, което е добре при дълги пътувания по права но е лошо за взимането на завой.
Колите с предно и тези със задно изискват доста различни стилова на каране. Това се доказва и след въвеждането на BTCC (британския шампионат за туристически автомобили). В първите 3 години BMW 3, доминира на пистите, след което отстъпва категорично на коли с предно предаване. Най-успешната кола в сериите е Рено Лагуна с 36 победи (1991-2000) след, което се нарежда BMW 3 с 21 а Volvo са 5 ти с 21.
От 1994г, SuperTouring сериите се доминират само от коли с предно предаване като за 1998г. Rickard Rydell взима титлата с Volvo S40. (колите в BTCC нямат право да променят предаването на колите, да използват Турбо компресори и двигатели по-големи от 2литра)
Коли с предно предаване нямат никакви успехи при състезания от супер-пистите. В рали шампионата в класа на една задвижваща ос преобладават коли с предно.
Както сподели един стреед рейсър – „когато завали всички се молим да не се появи ония с Integrata ( спортен модел на Акура(Хонда) с предно предаване) защото винаги става първи.
Това доказва, че ако е добре балансирана и екипирана кола с предно предаване може да бъде конкурентноспособна.
Напречното разположение на двигателя при колите с предно се оказва по-добро решение от към пасивната безопасност.
И така: Колите със задно са по-бързи на сухо, по-здрави и е много по-забавно да се карат (доставят по-голямо удоволствие)
Колите с предно са по-добри на не-идеални повърхности, по икономични са и по-сигурни. За да се карат бързо обаче се изискват определени умения.
Аз лично оставам фен на колите с предно защото това е моята кола-за-всеки-ден. Понякога съм изморен и изнервен, возя семейството си с нея и тогава държа повече на сигурността отколкото на удоволствието. А когато ми се прииска – успявам да я изпъна и да и се изкефя. Ако имах възможност щях да си взема и една „бегачка” със задно да се ‘кефя” но за сега оставам с оптималното решение – предно.
Общо взето – ВЪПРОС НА ПРЕДПОЧИТЯНИЯ И ПРИОРИТЕТИ
*** Коли 4х4 тук не се коментират защото там случая е друг. През 1997 в BTCC са забранени участията на коли 4х4, тъй като шампионата се стреми да бъде справедлив а 4х4 имат прекалено големи предимства.
|
| |
|
|
|