|
На практика става това, че на страницата на , долу, в Приложение е публикуван "Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения", където са урегулират вълнуващите ни въпроси.
Те са някъде от § 119 надолу. Има морковчета, има и тояжки, има и доста неуточнени неща.
Ако на някой му се чете мога да предложа моят поглед на измененията, само най-важните:
- В § 119, 2 (3) се дава право на КРС да определя цени, което противоречи на пазарната икономика.
Особено опасно е предложението за определяне на цени на пазари на дребно, ориентирани към разходите, което свързано с § 119, 3 (4), че ...имат за цел предотвратяване на възможността предприятията по ал. 1 да налагат:
2. цени, които препятстват конкуренцията или навлизането на други предприятия на съответния пазар може на практика да ограничи възможността на някой оператор да намаля по-видимо цените с цел завоюване на по-голям дял или да направят икономически необосновано навлизане на нов играч.
- § 122, чл. 226 (5) Условията за прекратяване на договора между предприятията, предоставящи електронни съобщителни услуги и техните абонати не следва да са пречка при смяна на предприятието, предоставящо електронни съобщителни услуги, независимо от продължителността на договора.
Ако няма допълнително ограничение, то ще е както сега - плащаш таксите накуп до края на тек. договор и си свободен. Тя пречката са точно неустойките.
- В § 122, чл. 227 (1), 9 добавят нещо ценно - в ОУ изрично да се записват отговорности при неизпълнение на договора и в 12 - компенсации и възстановяване на суми, приложими при неизпълнение на договорени нива за качество на услугата
В момента пише, че ОУ са задължителни за оператора, но ако не ги изпълнява трябва да се съди, което си е загубена работа; дано с това се облекчат нещата и това да е повод за разтрогване на договора.
- Пак там е и едно от най-хубавите предложения - 13. обезщетения, включително неустойки, дължими от предприятието на абонатите, в случаите на:
а) неспазване на сроковете за реализация на преносимостта на номерата
Ако прокарат това в този си изчистен вид, то въпроса с преносимостта ще е наполовина решен - няма как операторите да шикалкавят (другата половина е по-горе - размера на неустойката до края на договора при пренасяне); силно се съмнявам че лобитата им ще допуснат толкова изчистен текст в тяхна вреда.
- Малко по-надолу има още 2 хубави предложения - (2) Общите условия съдържат задължения на предприятието за:
3. уведомяване на абоната за датата на изтичане на договора не по-късно от два месеца преди тази дата в месечната фактура или чрез обичайно използваните начини за комуникация;
4. поддържане на услуги за наблюдение и контрол на разходите от страна на абоната, включително уведомяване за доближаване на максималната финансова граница за потребление и/или за преустановяване на изходящи услуги при достигането й, когато такива са договорени
Текстът в т.3 е нещо ново и определено потребителски ориентирано.
Ако текстът в т.4 се прецизира в смисъл на нещо като Потребителят носи отговорност до договорения кредитен лимит, а надвишаването му независимо от причините е за сметка на оператора, то някой оператор ще спечели Бирата за абонат
- После има едно антиВивателско предложение - (3) Индивидуалният договор при общи условия влиза в сила в срок до 7 дни след сключването му, освен ако абонатът изрично не е заявил желание договорът да влезе в сила незабавно и (5) В срока по ал. 3 абонатът има право едностранно да прекрати договора без да дължи неустойки..
Само трябва в Преходните и заключителните да се прецизира момента на сключване на договора - обаждането, получаването, подписването, връщането????
- Ето го и дългоочакваното Чл. 229а. (1) Срочен договор може да бъде продължен само при изрично съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на договора, последният се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.
- За мен най-ценното в измененията е:
Чл. 230. (1) Общите условия или измененията им се публикуват от предприятията на страницата им в интернет и се представят на видно място в търговските им обекти или по друг подходящ начин в срок не по-кратък от 30 дни преди влизането им в сила.
(2) При изменение на общите условия или на индивидуалния договор не по-късно от 30 дни преди влизането им в сила, абонатът получава подходящо предизвестие за измененията.
(3) Всеки абонат при изменение на общите условия или индивидуалния договор от страна на предприятието, има право да прекрати индивидуалния договор без санкции в срок до един месец от влизането им в сила.
Ако операторите допуснат ал.3 да влезе в този си вид в закона, ще призная операторите ни за европейски.
Има и други интересни неща, ама ще стане ферман...да видим какво ще мине през НС.
|