Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:04 07.05.24 
Клубове / Мобилни комуникации / Мобилни оператори / Виваком Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Нов закон, стари проблеми.
Автор мoбимeн (минаващ)
Публикувано22.05.07 23:14  



Нов закон, стари проблеми
от Даниела СТЕФАНОВА

днес, 17:12
[Дневник]

С няколко месеца закъснение Законът за електронните съобщения (ЗЕС), който ще регулира пазар за над 1.4 млрд. евро, най-накрая беше приет. Вносителите му го обявиха за добър и балансиран документ, телекомите засега са по-резервирани. Законът мина без проблеми и през президента, вчера беше публикуван в Държавен вестник и вече е в сила. Ще бъде ли приложен в срок обаче зависи от това колко скоро ще са готови единайсетте наредби към него. От Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС) твърдят, че повечето са написани.

Преносимостта

Новият телекомуникационен закон записа стара дата за преносимостта на номерата в мобилните мрежи - 1 януари 2007 г. Срокът беше предвиден още в досегашния закон за далекосъобщенията, но не беше спазен от мобилните оператори. Досега само две от трите компании на пазара показаха желание да предложат новата услуга и разработиха процедури по пренасянето. Най-голямата - "Мобилтел", се разграничи и оспори в съда правото на регулатора да пише правилата за преносимост на мобилните номера и да налага на операторите да ги изпълнят. Макар официалните аргументи да бяха финансови ("Процесът ще иска сериозни инвестиции") и законодателни ("КРС няма правомощия за преносимостта"), беше ясно, че операторът с най-голям пазарен дял просто защитава завоюваните позиции.

"Няма техническа пречка за преносимостта. По-скоро става въпрос за напасване на интересите на мобилните оператори", каза и председателят на ДАИТС Пламен Вачков след приемането на закона. На практика никой не се ангажира дали поне в рамките на тази година преносимостта между мобилните мрежи ще стане факт.

Затова пък срокът за пренасянето на фиксирани номера беше изтеглен с една година по-късно - за началото на 2009 г., и така съвпадна с интереса на БТК. Още по време на обсъжданията в парламентарната комисия директорът по регулациите на телекома Павел Велчев заяви, че преносимостта на фиксираните номера е възможна именно през 2009 г. "Дори да се скъси срокът, процесът няма да се случи, защото не може да се направи с аналогова мрежа. Преносимостта ще се случи частично и ще доведе до хаос с номерационния план. Стопроцентовата цифровизация на фиксираната мрежа е задължително условие за преносимостта", каза той. Според поетото задължение от България пред ЕС до края на 2008 г. 85% от мрежата на БТК в страната трябва да е цифровизирана.

Първоначалното от ДАИТС предложиха услугата да стане възможна от края на 2008 г. Депутати излязоха с "офертата" срокът да се изтегли от началото на следващата година, защото БТК е напреднала с цифровизацията на аналоговата си мрежа.

"Преносимостта е неефективна при дигитализация под 70% и затова срокът 2008 г. е икономически неизгоден. Ще има съдебни дела и преносимост, колкото сега при мобилните оператори", предупреди Петър Рендов от КРС. От транспортната комисия също изразиха притеснения кой ще носи отговорност пред Брюксел, ако се запишат невъзможни срокове. Вачков пък напомни, че освен степен на цифровизация на фиксираната мрежа трябва да има възможност и за избор между различни оператори. В момента освен БТК няма друг оператор, който да раздава фиксирани номера на абонаментен принцип на домашни абонати.

Новите пазари

С влизането в сила на новия закон КРС ще анализира и оценява вече осемнайсет пазара на далекосъобщителни услуги на едро и дребно вместо досегашните три. В момента далекосъобщителният регулатор следи пазарите на фиксирани гласови услуги, на линиите под наем и на мобилните услуги и определя кои са операторите със значително пазарно въздействие, които работят на тях. А те са общо трима. БТК държи в значителна степен пазарите на фиксирана телефония и даване на линии под наем (97%), а "Мобилтел" и "Глобул" са със значимо присъствие при мобилните услуги. До миналата година в този сегмент доминираше само първият GSM оператор.

Сега към пазарните сегменти ще бъдат добавени още пазарът на едро за необвързан и широколентов достъп, роуминг и интернет услугите и др.

Новите си задачи по дефиниране и оценка на пазарите регулаторът ще изпълнява заедно с антимонополната комисия. Двата органа ще изработят методика за оценяване на пазарите и за определяне на операторите с доминираща позиция, която ще се одобрява от Министерския съвет. Сред задълженията на операторите с господстващо положение ще бъдат оферти с разходоориентирани цени, разделно счетоводство, осигуряване на достъп до съоръжения за други участници на този пазар.

Новата законодателна рамка на практика ще разреши на комисията да регулира цените на услугите на мобилните оператори. Досега правомощията й се ограничаваха само до фиксираната мрежа. БТК отдавна очаква регулаторът най-после да упражни влияние и да наложи на мобилните телекоми да коригират цените си за разговори от фиксирана към мобилна мрежа, така че абонатите на БТК да говорят по-евтино и повече към GSM номера. Сега тези тарифи са най-високи в Европа и на практика ограничителни.

"Това е първият телекомуникационен закон досега, който дава справедлива регулация на пазара и еднакви възможности за развитие за всички оператори", смята Павел Велчев от БТК. Компанията обаче също намира основания за недоволство. "Върху БТК като фиксиран оператор са наложени всички възможни мерки от европейската законодателна рамка, но все още няма сериозна намеса при мобилните оператори", смята Велчев, според когото КРС трябва да започне да анализира пазарите на мобилни услуги.

Силният регулатор

Дали е силен един регулатор на даден пазар си личи от това дали и как се изпълняват неговите решения. По данни на КРС през 2006 г. в съда са оспорени около 120 нейни решения и актове. Комисията признава, че по повечето й важни решения ВАС се е произнесъл в полза на жалещите оператори. В съда "паднаха" типовата оферта за достъпа до "последната миля", правилата за преносимостта на номерата, широколентовият достъп, дори изграждането на Wi Max мрежите беше забавено след жалба срещу тръжните резултати. Затова в новия закон беше записано, че решенията на регулатора, особено важните, ще имат предварително изпълнение. Това означава, че нито едно обжалване няма да има силата да ги спре, докато съдът не се произнесе по същество. В групата на важните решения попадат налагането на специфични задължения на оператори със значително пазарно въздействие, определянето на доминиращи предприятия, анализ на пазарите, изискване на информация от операторите, необходима за оценка на пазара.

През последните пет месеца непълният състав на комисията и забавеният избор на нов председател също поставиха въпроса за силата на регулатора и легитимността на неговите решения. Все още действащият председател на КРС Георги Александров например оглавява комисията, след като мандатът му изтече на 28 януари 2007 г. Още по-абсурден е случаят със Зина Трифонова, която подаде оставка през януари 2006 г. и досега още не е освободена, нито е избран неин заместник.

Според авторите на новия закон кадровата криза се дължи не само на политическите сметки от чия квота да бъдат новите комисари, но и на стария нормативен акт, който не казва ясно в какъв срок се заменя напуснал член или комисар с изтекъл мандат. Според новия закон при доброволен отказ на комисар наследник трябва да се избере в рамките на един месец

Депутатите не приеха крайната мярка, която предлагаха Иво Атанасов и Илияна Йотова от левицата, с приемането на закона да се смени целият състав на КРС. Така сегашните комисари ще довършат мандатите си. Народни представители обаче успяха да елиминират предложението кандидат-комисарите да се пресяват и според образованието и стажа си в областта на съобщенията. Така беше разчистен пътят за политически назначения както на председател, така и на членове на регулатора. За комисари могат да бъдат избирани хора с магистърска степен без значение каква специалност са завършили. Сега в КРС работят двама инженери в областта на телекомуникациите - зам.-председателят Валентин Хараламбов и Валентин Георгиев. Председателят Георги Александров е икономист, а Зина Трифонова и Петър Рендов са съответно юрист и математик.

Последно сигнал, че се върви към попълване на липсващите членове на регулатора, даде председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев. Наскоро той съобщи, че парламентът вече е готов да обяви кандидат от квотата на Народното събрание за мястото на Зина Трифонова. Все още няма индикации кога и кого ще посочи премиерът Сергей Станишев за председателския пост.



--------------------------------------------------------------------------------

- 1 януари 2007 г. - преносимост на мобилни номера

- 1 януари 2009 г. - преносимост на фиксирани номера

- 2012 г. - спиране на аналоговото и радио- и тв излъчване

- 31 декември 2008 г. - спира се издаването на аналогови лицензи

Източник:



Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.