Ами помисли малко повече. Точно така си е! Дотук в 3-те мола в София и този във Велико Търново успяха да влязат със свои магазини и редица български фирми - производители и вносители. В бизнеса има едно нещо, което се нарича пазарен дял. Щом имаш висок пазарен дял, значи си завладял пазара. В момента във Варна е отворен само един нов търговски център - Central Plaza. С откриването на тези 6 мола търговските площи в града ще се увеличат няколко пъти. Това по естествен път ще доведе до закриването на редица малки магазини извън моловете. И хранителни, и други за облекла, парфюмерия, обувки и т.н. Ако наемите в моловете са прекалено високи, те ще бъдат непосилни за повечето български фирми. Това означава, че те ще загубят дори този малък пазарен дял, коъто са имали досега, тъй като ще бъдат изтласкани от новосъздадения пазар в моловете от големи и мощни чужди фирми с известни марки. Нима си мислиш, че с едно малко магазинче на някаква странична уличка българският търговец или производител би могъл да бъде някакъв сериозен конкурент на тези, които имат магазини в моловете. Да не говорим, че по-голямата част от търговията ще се премести в моловете, а примерно на Княз Борис също ще останат само скъпи бутици на чужди марки пак поради високите наеми. Каква втора космическа? Точно това ще стане. Къде ще остане да се продава тази евтина и качествена българска продукция според теб? Никъде! Просто няма да може да намери свободна търговска площ в града, особено пък на някакъв по-нисък наем. Когато тези магазини са изтласкани от пазара, клиентите ще бъдат принудени сами да се насочат да пазарят от моловете - по-малко, но по-скъпи неща. Виж в Румъния: извън моловете в Букурещ няма почти никаква по-сериозна търговия. Имаше един огромен битак в Обор, но дори и той ще бъде преобразуван в мол. Ето защо е толкова важно добрите български фирми също да намерят място там.
Tempora mutantur et nos mutamus in ilis.
|