Toyota Corolla - отличникът (АВТОМОБИЛЪТ НА СТАРО: ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ)
Има много красиви автомобили до които си заслужава да спреш и да им се порадваш. Други, чак като ги караш известно време, разбираш истинските им достойнства. toyota\ corolla е типичен представител на този клас. Върху непретенциозната стилистична каросерия спокойно може да стои знакът на Mazda или пък Nissan. Едва ли бихте обърнали внимание на тази подробност. Достойнствата на Corolla могат да се сравняват единствено с имиджа на “Бръмбъра” или “Костенурката” на Volkswagen. Не само защото за 27 години производство по света вървят над 17 милиона коли от този модел. Главно заради изключителните експлоатационни качества и безаварийност. Не случайно в статистиките на АDАС - германските “жълти ангели”, които с хилядите си сервизни автомобили подпомагат закъсалите коли, toyota\ corolla е безспорният лидер в така наречения компактен клас - със само три аварии на сто от моделите в експлоатация. Колата държи челното място и в безкомпромисните проверки на немския TUV, който прави ежегодните технически прегледи и може да покаже червен картон на всяка кола, неиздържала сериозния технически тест.
Предлаганите двигатели напълно съответствуват на обичайната номенклатура в този клас. Безспорният фаворит е моторът с ходов обем 1 300 см3 и мощност 75 конски сили. Той хармонизира отлично с каросерията, дава достатъчна мощ в града и дори по магистралите, като разхода на гориво е скромен. За спортните и амбициозни шофьори се предлага агрегатът със 105 коня и 1 600 кубика, който конкурира достойно моделите с характерния надпис GTi на купето. Не са забравени любителите на дизела. Въпреки че е малко шумен, когато не е достигнал нормалната работна температура, моторът е истински скъперник на горивото. 67-те конски сили от 1 800 см3 са напълно достатъчни за прилични експлоатационни качества и добра максимална скорост.
Въпреки челните места в статистиките за най-малко дефекти, toyota\ corolla има и своите проблеми. Така например колите, произведени между 1983 и 1987 година, страдат от типичен недостатък: скъсан ангренажен ремък. Естествено ако не е подменен по фабричното предписание на всеки 45 000 километра пробег. Бъдете внимателни, защото последствията са много лоши. Ако не за друго, то за джоба ви. При скъсване на ремъка или прескачане на зъб, клапаните се сблъскват с буталата, движещи се в цилиндрите. Ремонтът, заедно с необходимите резервни части, струва около 1 300 германски марки, плюс главоболия по сервизите. Моделите, слезли от конвейра до 1988 година, са с чувствителни гарнитури на цилиндровата глава. Според специалистите 40 % от дефектите на двигателя се дължат на този проблем. Следете за температурата на мотора, проверявайте гумените съединения на охлаждането, радиатора, водната помпа и нивото на маслото. Колите, произведени през последните шест години, нямат тези грижи. При тях проблеми създава акумулаторната батерия - често след три години трябва да бъде подменена. Влагата напада делкото и кабелите за високо напрежение. Динамото създава проблеми. Ауспухната система също не е вечна - ръждата засяга обаче главно свързващите тръби, които могат лесно да бъдат заварени от специалист.
Част от успеха на toyota\ corolla се дължи на многообразието от предлаганите каросерии. Любимец на купувачите е моделът Compact с удобната задна врата, следват комбито, лимузината и купето. Багажникът с обем от 309 литра е напълно достатъчен за четиричленно семейство. Практичното преместване на задната облегалка и седалка превръщат “японката” в миниван.
Предното предаване на автомобила осигурява безпроблемно движение, дори при мокър или хлъзгав път. Окачването е достатъчно комфортно, разбира се без да достига френската конкуренция. Вътрешното оборудване на купето напълно съвпада с външния вид на колата. Има точно колкото трябва и нищо повече. Всички допълнителни глезотии според японците, като електрически стъкла, ценртално заключване на вратите, оборотомер, дори станалата вече съвсем обичайна в европейските марки Антиблокираща система на спирачките (ABS), се заплащат допълнително. Когато става дума за цени, не трябва да се подминават резервните части. В повечето случаи те струват повече, отколкото европейските. Единствената утеха е, че нуждата от тях не е често явление в случая на toyota\ corolla.
Ако търсите ефектна кола с авангарден дизайн на каросерията, toyota\ corolla не е вашият автомобил. Тя е за шофьора, който смята че перфекционизмът може да бъде скучен. Тогава непретенциозната машина ще го зарадва с качествата на истински швейцарски часовник. Така, че покупката на употребявана toyota\ corolla, не е трудна задача. Все пак не се доверявайте на всеки, проверката понякога струва повече от злато.
Александър Хранов
A tova kazvat za Corolla...
|