Fiat Tipo/Tempra - евтиняците (АВТОМОБИЛЪТ НА СТАРО:+/¦)
Да нямаш добър имидж е страшно в света на големия бизнес. Мениджърите на италианския концерн Fiat могат дълго и болезнено да говорят на тази тема. В началото на 80-те години имиджът на фирмата бе тотално съсипан. Шегобийците се задяваха, че основният цвят на Fiat е ... ръждиво кафяв. Други подмятаха, че при италианците ръждясват дори кламерите на рекламните проспекти. Макар преувеличени, в писанията имаше много истина. Като жив пример за паметник на ръждата може да се посочи моделът Ritmo.
С новите Tipo и Tempra, която е всъщност Tipo с нормален багажник, конструкторите отвориха нова страница. Седемдесет процента от всички детайли на купето са поцинковани, кухините са запълнени с антикорозионен грунд-ръждата може вече да се счита за победена. Но не съвсем-ауспухната система все още твърде бързо се разяжда от корозията.
Въпреки, елегантната си каросерия, fiat\ tipo не успя да стане фаворит в малкия среден, наречен не случайно “Голфов” клас. Стандартите на лимузината от Волфсбург, вече твърде близко до тези на Mercedes, много трудно могат да бъдат достигнати. Въпреки че е по-стабилно от това на предшествениците си, купето на fiat\ tipo доста шумно реагира на неравностите по пътя. Собственикът трябва просто да свикне или да не обръща внимание на скърцането, идващо от арматурното табло, тапицерията на вратите и задната преграда. В интерес на истината трябва да се отбележи, че тези дефекти се срещат и при много автомобили от други марки. След 1990 год. когато бе представена лимузината Fiat Tempra, конструкторите взеха мерки и проблемът, ако не решен, значително е редуциран.
Най-често във fiat\ tipo и Tempra се монтират двигателите с ходов обем от 1 400 куб. см-мощност 70 к. с. (сн. 3) и 1 600 куб. см и 78 к. с. или 75 к. с. Въпреки че италианците са известни с високо оборотните си и мощни мотори, тези екземпляри не са от най-модерните на автомобилния пазар. Докато останалите производители отдавна вече са преминали на 16 клапанния стандарт, тук работят двигатели с концепция отпреди двайсетина години. Нищо лошо, ако това не се чувства от шофьора. Ускорението от по-ниска скорост идва чак след като двигателят е набрал най-малко 4 000 оборота в минута. Единственият съвет е да се превключва скоростната кутия по-често. От друга страна, двигателите на Fiat са здрави и издръжливи. Разбира се ако предишният собственик е полагал необходимите грижи. Най-често срещаният дефект при над 50 % от авариите на двигателя е прегорялата гарнитура на цилиндровата глава. При цена на ремонта от около 1 000 DM, това означава особено внимание към този детайл от купувачите на употребявани автомобили. Ето как лесно можете да установите дефекта: когато в долната част на капачката за наливане на масло се забелязва млечно-кафява емулсия, почти със сигурност заради изгоряла гарнитура охладителна течност попада в маслото. Другият начин е да наблюдавате дали в разширителния съд за антифриза при работещ двигател се появяват мехурчета. Това е също сериозен белег за прегоряла гарнитура на цилиндровата глава. Най-често в над 75 % от случаите белята се дължи на пропускаща водна помпа. Най-рядко-12,5% виновен е спукан радиатор. По-евтино и по-лесно се отстраняват течовете на масло от гарнитурите на двигателя и на скоростната кутия.
Внимание трябва да се отдели и на скоростната кутия. Често от нея се чуват механични шумове. Ако са в границите на нормалното, можете да изминете спокойно още 100 000 км. В противен случай се откажете от този автомобил-ремонтът излиза твърде солен за новия собственик.
При fiat\ tipo, както при повечето италиански автомобили, електрическата система е особено уязвимо място. Всеки трети дефект на колата идва от там. Най-слабата точка е алтернатора (динамото) в над 50 % от случаите. Критичен поглед заслужават и компонентите на запалителната система:електронния блок, бобината, кабелите на свещите. Твърде чувствителни и неточни са дигиталните прибори на арматурното табло при някои от модификациите.
Ето още няколко места, заслужаващи внимание при покупка на употребявани fiat\ tipo или Tempra. След около 80 000 км маншоните на полуоските са овлажнени и се нуждаят от спешна смяна. Цената на новото каре, ако пренебрегнете съвета е няколко пъти по-голяма. При автомобилите с мощен двигател като fiat\ tipo Sport с двулитров двигател и мощност 146 к. с., обезателно вижте състоянието на дисковете на предните спирачки. Съвсем нормално е те да са износени.
Ако не бяха всички проблеми споменати дотук щях да препоръчам fiat\ tipo дори на приятел. Покупката на чаровната и красива италианска лимузина обаче означава повече внимание. Често обаче тя си заслужава парите. Във всички случаи те са с около 40 % по-малко, отколкото за един Volkswagen Golf на същите години и километри.
|