Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 15:01 28.09.24 
Клубове / Техника / Автомобили / Най-добрата кола Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема da razqsnq za standartite [re: Ascona83]
АвторPetrov (Нерегистриран) 
Публикувано11.03.05 19:03  



Ето какво намерих днес:


Всеки е чувал за конски сили и въртящ момент, но каква е разликата между тях?

Мощността зависи от оборотите и се изчислява на база въртящия момент:
P (kW) = T * n * C1
P = мощност (Power)
T = въртящ момомент (Torque)
n = обороти в минута (RPM)
C1 = константа

Мерната единица за мощност е киловат (kW), но най-често се говори за конски сили (к.с.) или “horsepower (hp)”.

1 к.с. DIN = 1,36 * kW DIN

Бележка: за DIN виж по-долу

Въртящият момент не зависи от оборотите на двигателя. Изчислява се на база силата, която двигателя прозивежда в точно определен момент.


T (Nm) = V * p * C2
T = въртящ момент (Torque)
P = налягане в цилиндъра
V = обем на цилиндъра
C2 = константа

Мерната единициа е Нютон метър (Nm).

* * * * * *

Малко по-нагоре споменах за DIN. Това е защото мощността и въртящия момент се измерват по различни скали и стандарти. Преди обаче да ви представя някои от по-разпространените скали, искам да въведа още едно широко използвано понятие – т.нар. “wheel horsepower” (whp) или конски сили при колелата. Тази величина изрзява реалната сила, която завърта колелата. За пояснение ще кажа, че whp не е = hp. Ако например мощността на един двигател е 130 к.с., то whp ще бъдe друго по-малко число. Напрактика имаме загуба на мощност. Това е така, защото двигателя задвижва не само колелата, а и други компоненти като динамото, бензиновата помпа, климатика и др.

Това е причината и много тунинг любители да правят т.нар. дино-тест (идва от името на апарата за измерване – динометър (dynometer). Това е анализ чрез специялна апаратура, която замерва мощността и въртящия момент на автомобила при колелата.

Ето някои по-разпространени стандарти:

Bhp - тук нещата са малко спорни. 1) В повечето книги Bhp се препокрива с понятието whp, за което споменах по-горе (това е може би и по-често използваното значение). Абривиацията идва от “Break Horse Power” и измерва мощността Нето. 2) На няколко места обаче открих и второ тълкувание: Bhp = “British horsepower”, т.е. “Британски конски сили”. Веднага подкрепям твърдението и с формула за преубразуване:
1 bhp = 1,013872 hp DIN

SAE = “Society of Atumotive Engineers”. Това е американския стандарт – при него замерванията се правят без прикачени динамо, маслен и въздушен въздушен филтър и т.н. Тук мощността се мери по-скоро Бруто. Относителната разлика между DIN и SAE варира между 10-15%. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = SAE - 10%

По непотвърдена информация, в един форум прочетох, че американските конски сили не са равни на европейските. Коефициентът за превръщане от DIN в SAE е 0,97.

DIN = “Deutsches Institut fur Normung” (известно още като Dourche Industrie Normen) или с други думи това е Германски стандарт. Той е най-често ползван от производителя. Тук измерените показатели са най-близки до реалните (т.е. до whp). Анализът се прави с прикачени динамо, маслена и водна помпа + допълнителни товари, развняващи се на създаваните от бензиновата помпа, инжекционната система, въздушния и масления филтър.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar и 200 по Целзий. Формулата е следната:

k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 293)^0,5
k = DIN коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий

EWG – Това е европейския стандарт. За съжаление не разполагам с много информация по въпроса.
Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar, но при 250 по Целзий. Формулата е следната:

k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 298)^0,5
k = EWG коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий

JIS – “Japanese Industrial Standard”. Японския стнадарт е най-нереален. Може би той до най-висока степен изразявава мощността Нето. Тук всички допълнителни към мотора агрeгати се задвижват от външни източници. Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = JIS - 15%

ISO – “International Standard Organization”. Този стандарт до голяма степен се препокрива с DIN. Разликата се състои в това, че тук липсват допълнително прикачени товари към динамото.
ГОСТ – “Государствений Стандарт”. Това е руския държавен стандарт. Не съм много запознат с него. Информация по въпроса намерих в един форум, където се казва, че ГОСТ е най-близък по показатели до DIN. Даден е един пример за Москвич измерен по ГОСТ и по SAE:
”Москвич 2140 измерен по ГОСТ е 75hp/55kW, 108Nm. Измерен по SAE 80hp/59kW, 113.8Nm. При двете изследвания - двигател/ауспух/трансм./компресия - всичко е същото.”

Ето и още няколко по-важни преобразувания:

1 кг = 9,81 Nm
1 кг = 7,23 Lbft
1 км = 0,6214 мили
1 галон (Американски) = 3,78533 литра
1 галон (Английски) = 4,54596 литра

* * * * * *

Стандартите като DIN и EWG са много важни, тъй като позволяват да се направи сравнение независимо от атмосферната температура и налягане. От формулите ясно се вижда, че по-високата температура и налягане ще ни дадът и по-голям к-коефициент и обратно. Най-важното обаче е да се разбере какво означава това на практика. Ще пробвам да го обясня така: един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне (знаем, че това става постепенно – виж следната графика). За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент. Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко “кончета под капака” да ускори по-бързо ако и двата автомобила са на една и съща предавка. Така например от ниски обороти един VW TDI (турбо дизел) ускорява по-добре от колкото VW GTI.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Каква е разликата? nenauchen   09.03.05 16:18
. * Re: Каква е разликата? Moxy_78O   09.03.05 17:38
. * Re: Каква е разликата? Ascona83   09.03.05 19:03
. * Re: Каква е разликата? Moxy_78O   09.03.05 19:20
. * Re: Каква е разликата? Ascona83   09.03.05 19:35
. * Re: Каква е разликата? Moxy_78O   09.03.05 20:17
. * Re: Каква е разликата? ela izgrey   11.03.05 09:27
. * Re: Каква е разликата? Ascona83   11.03.05 10:17
. * Re: Каква е разликата? ela izgrey   11.03.05 12:00
. * Re: Каква е разликата? Ascona83   11.03.05 16:06
. * da razqsnq za standartite Petrov   11.03.05 19:03
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   11.03.05 19:21
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   11.03.05 20:01
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   12.03.05 15:47
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   13.03.05 15:33
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   13.03.05 18:06
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   13.03.05 19:55
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   14.03.05 08:21
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   14.03.05 09:40
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   14.03.05 10:01
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   14.03.05 10:28
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   14.03.05 11:19
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   14.03.05 20:10
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   15.03.05 10:16
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   15.03.05 11:17
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   15.03.05 12:53
. * Re: da razqsnq za standartite Moxy_78O   15.03.05 15:35
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   15.03.05 19:55
. * Re: da razqsnq za standartite ela izgrey   12.03.05 11:21
. * Re: da razqsnq za standartite Ascona83   12.03.05 15:51
. * За боксера nenauchen   12.03.05 22:30
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.