Пак казвам, за стабилността в завой, въпросът не е толкова - предно или задно, колкото конструкция на колата.
Инженерите са мислили, мислили и са измислили да направят средния клас коли с предно предаване и определена склонност към understeer. Причината е проста - когато един нормален среден шофьор усети, че губи контрол върху колата (при understeer в завой), първото нещо, което прави е да си вдигне моментално крака от педала на газта. Тогава двигателя започва да забава колата чрез предните гуми, понеже те са водещи, тежеста пада върху тях и така колата по най-естествен начин си се връща под контрол.
При задно предаване и кола настроена за oversteer, напротив, за стабилно взимане на бърз завой, трябва да се подава равномерно въртящ момент към задните колела, като баланса между "недостатъчно" и "твърде много" е доста труден при високи скорости.
От това обаче следва, че на теория, един бърз завой може да се вземе с по-голяма скорост, с RWD кола, отколкото с FWD.
Същото е и при много острите завои. С предното е ясно, ръчката и аре...Обаче със задното може да се направи дори по-бързо, но определено доста по-трудно. Там пак опира до баланс между "недостатъчно" и "твърде много" спирачно действие на двигателя, да не говорим за доста по-трудното вкарване на колата отново в пътя.
Занчи, определено, предното предаване, съчетано с подходящ weight distribution е по-безопасно за каране, което е и целта на почти всички автомобилистроители. Но също така, някой най-баш-супер-рали майстор, при едни и същи други условия, ще изкара по-добро време от кола с задно, отколкото с предно.
Край на всички ограничения
|