Беше събитие. Беше впечатляващо. Беше разтърсващо.
Това,като го прочете човек ще помисли ,че се отнася за концерта ,на който Светлин Русев изсвири Сибелиус -Концерт за цигулка напр.
И тъй като този пост ми се видя особено интересен поради противоречието,което съдържа в себе си ,реших да напиша и аз нещичко..
Юлиян Константинов - феноменален. И нямам предвид само чудесната му вокална форма, а преди всичко уникалното му присъствие на сцената, което караше човек да потреперва... А рондото... дълго ще го сънувам това рондо на Мефистофел!
Певец,който не се съобразява с възможностите на една зала,за мен е неинтелигентен..sorry..нищо лично,но не може да се реве по такъв начин дори изпълнявайки ролята на страховития Мефистофел,отделно,че според Гьоте той е представен като "лукавия"- неправилно разбиране на образа или желание да покажем глас-и двете са неприемливи..
Мария Цветкова - чудесна Маргарита, убедителна и певчески, и актьорски.
..и скучна..:(
Стефан Чифолели - централен образ.
Направи приказна ария, не е за вярване, че тенор може да пее толкова нежно...
Е,той поне пя малко по-културно..драматургията на образа не му беше ясна и това личеше..
Балет - имаха много кратки появявания - във валса и във Валпургиевата нощ. Първоначално ми се струваше обидно, че са махнати танците, които са едно от най-красивите неща в тази опера, но като видях в колко часа свърши, някак импулсивно се съгласих с режисьора.
А аз някак импулсивно очаквах с нетърпение
да видя и чуя един от най-интересните епизоди в тая опера-"Валпургиевата нощ",пък ,ако ще спектакъла да свърши и в 00.30...е,1986г.я "играехме" с танците...и си беше наистина потресаващо и вълнуващо...това сега приличаше на спектакъл като за рабфак..но...??
Хор - ами каквото и да си говорим, това е най-добрия оперен хор в България.
Не смятам, че който ги познава, би бил на друго мнение. То и Русе си е хоров град, така че, няма нищо чудно в това...
Не лош хор...чак най-добрия в Бг звучи малко по ученически...едно нормално представяне..рутинно..
Оркестър - ах, този оркестър!!! Явно съчетанието Георги Димитров - Найден Тодоров, колкото и абсурдно да изглежда, особено на запознатите, дава резултат... Уникален звук, невиждани по нашите ширини контрасти, не само като динамики, но и като тембри, прекрасни сола на дървените и на концертмайстора.
Това вече звучи като поръчков хвалебствен пост в стил "В чест на 21 конгрес на БКП да озъбим народа"-издигнат лозунг на стоматолозите преди доста години..
така че..моля информирайте четящите тук точно..
оркестър -провинциален..какъвто и да е тандема - възможности-ограничени.Нима звука на Софийска филхармония в Малер симфония 2 не беше разтърсващ?? Или тоя на Радиооркестъра в Менделсон "Италианска" симфония??? Суперлативи за постигнатото-да,но не суперлативи по принцип-не,а и според мен особено големи постижения нямаше.Нямаше и "зор" да се изсвирят танците,на много места липсваше специфичния френски звук,звучеше по "русенски",дървените -за мен си останаха далеко от истинския звук и фразиране,медните на места форсираха,а солото на концертмайстора-мисля,че така изсвирено трябва да влезе в Оркестрови трудноси за 6 клас...
Неприятен кикс на корната в първия номер, но всички знаем, че корната е "Божествен" инструмент - само Бог знае, какво ще излезе от нея :) Самият факт, че този кикс го запомних, говори за цялостното им изпълнение - лишено от така типичните за нашите оркестри грешки и грешчици, при което, там където има дори и малък проблем, се запомня. Може би не е зле да се замисли ръководството на ОФД-Русе, този оркестър да се появява по-често в София, това ще се отрази благотворно на Софийските състави (които аз много харесвам). И да не ми излизат с оправдания за криза! Тази постановка доказа, че може и въпреки кризата да се случват големи неща!
Защо ли познавам 5 корнисти ,които не познават "кикса" като явление на "божествения" им инструмент??
Г-не/г-жо,не може нито да се мисли нито да се пише по такъв начин..смешно е,разберете! Не може един национален оркестър да чака русенската музика да му покаже как трябва да се свири и какъв звук да създава..Хем сте фен на софийските състави,хем пък -да се учат от русенци?? Хайде избистрете си мисли и чувства и съвест и тогава пишете!
Художници - Цвета и Борис Стойнови - приказни декори, изумителни бяха думите на директора накрая, че са били готови час преди премиерата... Красота, вълшебство... Но ако има начин да стават по-бързо промените, вярвам, никой няма да се обиди... :( Костюмите бяха също прекрасни.
За мен беше някак парцалива постановка..А и костюмите да са готови час преди такава отговорна постановка не е достойно за възхищение...
Режисьор - Бойко Богданов - голям режисьор! Българската опера има нужда от такива! Той направи от операта филм! Наистина такова беше усещането на моменти - сякаш си във филм, а не в опера... Успял е да избяга от бутафориите, така типични за операта у нас, вкарал е всякакви ефекти, от които операта само печели... и ще печели млада публика! Артистите (да, тук мога да ги нарека артисти, а не само певци) имаха изградени образи, които се развиваха от началото до края... ... Наистина трябва повече театрални режисьори да поставят в операта...
Б.Богданов безспорно е добър ТЕАТРАЛЕН режисьор...
Има достатъчно добри и талантливи оперни режисьори,които наистина биха направили от тая постановка запомнящ се спектакъл.А и според мен има огромна разлика между "оперен" и "драматичен" режисьор.Както има разлика между кюфте и кебапче например??Ако искам да гледам опера-филм ще си пусна CD??
Диригент - Найден Тодоров. Обичан, мразен, харесван, ненавиждан... Интересно е, че толкова още млад човек, може да предизвиква толкова различни емоции в различните хора. Това говори за много силен характер и явна липса на страх от конфронтация, в името на идеите, за които се бори. Поне аз го виждам така. Направил е чудеса и с оркестъра, и със солистите- по отношение на звук, фраза, динамики, изграждания...
Е,нали чудесата бяха направени от тандема Г.Димитров - Найден Тодоров? Сега каква е истината-"младия" Найден на барикада оголил гърдите си и борещ са за идеите си или тандема Димитров -Тодоров са преобразили всички участници в събитието? А и какво да преобрази Г-н Н.Тодоров,след като преди него с Русе-ОФД се занимаваше 5 г. Г.Димитров?Значи е имало основни неща за промяна,това ли искате да ни кажете?? Позволете да не се съглася с вас,отново припомням-1986 г. "Фауст" беше приказно направена опера от Г-н Г.Димитров!!Нямаше тандеми,нямаше страх,че ще свършим операта късно и хората ще си отидат..имаше работа..къртовска,а не в стил "Солотурн":((((
Усещаше се музикално-драматургично мислене от оркестрината.
Глупости!
Както казах в началото - за мен Фауст беше събитие.
Като за край- спектакъл,има много какво да се гради още в тази постановка,твърдя,че тази на Г.Димитров ( образно казано) беше по-сполучливата!Нещо като "оригинал" и "дубликат"!
А вие Primakus не поствайте материали като примат..
|