Оказа се, че толкова великия диригент Молес, дето бил дирижирал във всички големи европейски театри, които не могат да им кажат името, диригентът който изостави хората, гласували му доверие 4 дена преди премиерата не бил толкова велик, а просто се свързал с отцепниците от Атака и подтикван от бездарната си и точно толкова, колкото него неосъществена сръбска певица Драгана Спасич (уволнена преди години от Старозагорската опера) се опитва да се сдобие с работа в България. Заедно с Марулев се опитват да свалят директора.
Но, на въпросната пресконференция, медиите го хванаха.
Ето какво пише една от тях (www.wordpress.com):
“Даниеле Молес, независим професионален музикант от района на Рим, Италия”. Това е кратката визитка на евродиригента, който дойде в края на април от Италия в Стара Загора, за да дирижира “Трубадур” при откриването на Фестивала за оперно и балетно изкуство на 14 май, но вместо това сътвори грандиозен, нечуван и невиждан досега скандал.
Освен тези оскъдни два-три реда друго съществено в “Гугъл” за него почти не открихме. С изключение на обложката на един диск и една снимка на оркестър, дирижиран от него, на която кой знае защо маестрото… липсва.
Същият този Даниеле Молес тези дни вдигна адреналина на половината опера и на всички медии в Стара Загора, след като абдикира от диригентския си пулт 4 дни преди премиерата на “Трубадур”. На 10 май той си събра багажа и изчезна от Стара Загора. На 14 май постановката все пак се състоя, при това с отличен успех, след като спешно бе издирен друг диригент на мястото на италианеца.
Какво толкова стана в Стара Загора, че един истински неаполитанец от Сицилия, наречен при това като признание за неспокойния му и дързък дух “Мистър Антимафия” (по думите на жена му, оперната певица Драгана Спасич – живеещата в Италия сръбкиня от Ниш с български паспорт, която го доведе в Стара Загора), не можа да издържи и заряза местните уханни липи тъкмо преди да разцъфтят?
Според него причина за неочакваното му бягство било незаинтересованото и обидно отношение към персоната му от страна на директора на Държавната опера Веселин Стойков. Той нито сключил с него договор, нито му осигурил нормални условия за репетиции.
“Все едно че съм футболен треньор, на когото собствениците на отбора са дали да работи с 10 играчи вместо с 11, и когато попита за липсващия човек, да чуе насреща си безцеремонното – абе, гледай си работата и не ни занимавай с глупости! И да му затворят телефона.”
Ситуацията по думите на маестрото била точно такава и в неговия случай. Оркестър, хор – чудесни. Но подробностите, подробностите… Директорът запрашил към Русе, за да подготвя участието си в тамошна постановка и никакъв го нямало, липсвал вторият кларнет, което разваляло оркестрацията, заредили се дълги празнични дни без репетиции… Това били камъчетата, които опънали нервите на чувствителния италианец и в крайна сметка обърнали колата.
Забележете нещо много интересно: Молес дошъл чак тук, вдън Балканите, при това с придружителката си, на собствени разноски. Обещали му устно по 300 лева за две представления – и толкова. А, и им платили и хотела. Този алтруизъм от страна на италианеца направо фрустрира медиите на свиканата днес от него пресконференция. От какво живее този човек?!
Ако наистина проблемът е бил личен конфликт между него и директора Стойков, много по-разбираемо щеше да бъде, ако маестрото се беше обърнал за съдействие към местната преса, телевизия и радио преди да си събере багажа, а не 10 дни след това. Така с общи усилия скандалът би могъл и да се размине. За чий му е да го раздухва отново, връщайки се специално от София в Стара Загора за брифинга след толкова време? – недоумяваха драскачите прости.
Друг е въпросът, че в душите репортерски се прокрадна и едно леко подозрение. Понесе се слух, че красивата Драгана Спасич през 2002 година се е разделила с кариерата си на оперна певица в Стара Загора, след като договорът й не е бил подновен от тогавашния директор на Операта Александър Марулев. Седем години по-късно въпреки това разочарование тя хваща половинката си под ръка и го води точно тук, в града на нейната младост, където Операта дори все още няма своя зала, а се тъпче на тясно в Стария театър. Защо? Сигурно заради хубавите си спомени, след като за нормални пари в случая, както разбрахме, и дума не може да става.
Кой знае какво е шепнела нощем в леглото певицата на диригента, докато го убеди да зареже “Трубадур” и да остави горките заралийски меломани като барани яйца, обмисляха трескаво вариантите днес следобед репортерите, докато се чудеха откъде да подхванат тази пикантна история.
“Можеше да си тръгна и два часа преди премиерата, но не го направих!”, изплю по едно време камъчето маестро Даниеле Молес.
Колко благородно!
|