Според мен най-важното е да имаме желание. Човек, който не прави никакви грешки, просто няма...или поне - не се намира сред дращещите в подобни клубове...
Тук се питаме и си отговаряме, споделяме си съмнителни неща и ги нищим. Много е приятно.
Относно пълния член - много е просто. Не знам защо казваш, че не го разбираш...За това, за което се съмняваш дали да му Е пълен членЪТ - проверяваш дали можеш да зададеш въпроса КОЙ. Тоест - дали е подлог (извършващ действието в изречението). И веднага му шляпваш пълниЯ член (какво шляпваш? НЕ Е подлог). Това е първият белег.
Вторият е - да бъде свързан с глагола "съм" в трето лице единствено число, във всичките му времена.(той Е, той БЕШЕ, той ЩЕ БЪДЕ, той БИЛ) Така звучи сложно, ама е просто - значи - виж предишните ми две изречения.
"ВториЯТ Е" Или може да бъде "Това Е първиЯТ белег". Или: "ВториЯТ случай БЕШЕ". Или" ВториЯТ случай ЩЕ БЪДЕ"
Значи - пишеш си изречението, връщаш се назад, ако нещо те чопли, и проверяваш дали думата е подлог (кой), или дали е свързано с въпросното Е във всичките му форми.
Например - "Това поставя на преден план въпроса" (какво?), но "На преден план е поставен въпросът". Не, че въпросът извършва някакво действие, ама е свързан с въпросното "Е"...
Има още няколко случая, в които се употребява пълен член, сигурна съм, че ще ти ги обясни някой друг...
Относно запетайките - аз лично я карам интонационно. Където спирам, за да направя пауза - слагам запетайка. (Понякога - тире, ама ти питаш за запетаи) Разбира се, има и някои други истински правила, свързани с определени думи и части на изречението, пред които почти винаги се слага запетая, но те пък се учат още в началното училище, и също почти винаги са свързани с интонационна пауза.
Ако усвоиш този супер първобитен урок по граматика, мисля, че хигиената на ума и изказа ти е спазена поне наполовина!
----------------------------------------
(Здравец, запетаята след "мисля" трябва ли да я има??)
Като си мислех върху това, което написах, и ми дойде на ум друг въпрос. Въпросът за намиране на подлог е "кой" за лица и "какво" за предмети, нали? Тоест - "Столът падна.(какво падна?)" ОБАЧЕ, да му се невидяло, въпросът за допълнение СЪЩО е "какво"...."Той ми даде стола (какво ми даде той?)"...
И - кво прайм сега?
(И някои казват, че всичко това може да се изучи за един час седмично от четвърти до седми клас???)Редактирано от УниKaлнaтa на 22.07.12 19:20.
|