| 
         
        
  
        
				Това да ви звучи познато?
 СИНДРОМ НА “ИЗПЕПЕЛЯВАНЕТО”(НА ПРЕГАРЯНЕТО)
 (BURN-OUT SYNDROMЕ)
 Синдромът на изпепеляването е описан за пръв път от американският психоаналитик Фройнденбергер (Freundenberger) през 1974г.
 ОПИСАНИЕ: Синдром, характеризиращ се с емоционално и телесно изчерпване, придружено от усещане за неефективност в работата и пълна дезентиресираност.
 
 Какви са предупредителните сигнали?
 ·	Нежелание за отиване на работа
 ·	Липса на интерес към работата
 ·	Преумора при изпълнение на обичайните задължения
 ·	Чувство на отчуждение
 ·	Усещане на живота като тежко бреме
 ·	Преобладаване на отрицателни емоции
 ·	Раздразнителност, несъсредоточеност и нетърпимост към околните
 ·	Често боледуване без видими причини
 ·	Мисли за бягство и/ или самоубийство
 СИМПТОМИТЕ НАЙ-ОБЩО СЕ РАЗДЕЛЯТ НА :
 Ш	ФИЗИЧЕСКО ИЗЧЕРПВАНЕ: ЛИПСА НА ЕНЕРГИЯ, ХРОНИЧНО ЧУВСТВО НА УМОРА, СЛАБОСТ, НАМАЛЕНА РЕЗИСТЕНТНОСТ КЪМ ЗАБОЛЯВАНИЯ, ЧЕСТО ГЛАВОБОЛИЕ, МУСКУЛНО НАПРЕЖЕНИЕ, БОЛКИ В ГЪРБА, БЕЗСЪНИЕ, РАЗНООБРАЗНИ СОМАТИЧНИ ОПЛАКВАНИЯ.
 Ш	ЕМОЦИОНАЛНО ИЗЧЕРПВАНЕ: ДЕПРЕСИВНОСТ, ЧУВСТВО НА БЕЗНАДЕЖДНОСТ, БЕЗПОМОЩНОСТ ЗА СПРАВЯНЕ, НАПРЕГНАТОСТ, ПОВИШЕНА КОНФЛИКТНОСТ, ЧЕСТИ НЕГАТИВНИ АФЕКТИВНИ РЕАКЦИИ.
 Ш	ПРОЯВИ НА УМСТВЕНО ИЗЧЕРПВАНЕ С НИСКА ОЦЕНКА НА СЕБЕРЕАЛИЗАЦИЯТА, НЕЗАДОВОЛЕНОСТ ОТ РАБОТАТА И ЖИВОТА КАТО ЦЯЛО.
 Наблюдава се предимно при хора, упражняващи социални, помагащи професии :
 - персонал, обслужващ тежко болни и възрастни хора,
 -социални работници, психотерапевти, учители, но и
 - хора (най-често – семейни членове), които полагат продължителни грижи за тежко болни
 v	Бърнаут се засилва при условия на свръхпредлагане на хора със социални професии и съкращаване на средствата в социалната сфера.
 ЕПИДЕМИОЛОГИЧНИ ДАННИ:
 30-40% от медицинските служители са засегнати от синдрома (Handerson)
 v	високо роскова група са лицата, които се грижат за хронично, неизлечимо болни и умиращи.
 РИСКОВИ ФАКТОРИ:
 1.	Характер на дейността в здравното заведение : наличие/ респ. липса на ефективни средства за мотивация на персонала); липса на терапевтичен резултат, работа с тежко и терминално болни.
 2.	Организация на работната среда, която води до :
 o	пренатоварване на едно лице с прекомерно много задължения без възможност за ползване на кратка почивка;
 o	пренебрегване нуждите на пациентите в полза на административни, бюрократични и финансови съображения;
 o	липса на обучение и ориентираност в спецификата на работата;
 o	неадекватно лидерство и неадекватна супервизия;
 o	липса на контрол и заинтересованост от страна на ръководството;
 o	липса на социално взаимодействие и взаимна подкрепа сред персонала;
 o	натоварване на един и същи служител предимно с много трудни пациенти;
 o	пропиляване на извънредно много време в администриране, попълване на излишни документи, без полза за някого ;
 o	недостатъчно развита мрежа за социална подкрепа в службата;
 o	слаба перспектива за израстване в професията;
 o	ограничена автономност, недостатъчна яснота при дефиниране на задълженията;
 o	ограничаване на желанието и възможностите за внедряване на новости;
 o	липса на физически конфорт и др.
 3.	Личностни качества като тревожност, перфекционизъм,
 прекомерна взискателност към себе си, поставяне на
 нереалистични цели, ниска себеоценка, затвореност.
 ПРОФИЛАКТИКА НА СИНДРОМА
 Три нива при провеждане на профилактиката:
 1.	Работа с отделния индивид ( супервизори);
 2.	Работа по структура на ролите и екипите (с целия състав) ;
 3.	Организационно равнище на профилактичните мерки
 ( администрация, мениджър, всички участници).
 Ш	НЕПОСРЕДСТВЕНИ ПРАКТИЧЕСКИ МЕРКИ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА ВЪЗНИКВАНЕТО НА СИНДРОМА ПРИ ЗАСТРАШЕНИТЕ:
 ·	намаляване на изискванията в разумна степен
 ·	осигуряване на възможности за обучение, насочено към повишаване на ефективността в служебната дейност;
 ·	обучение в стратегии за справяне и предварителна психологична подготовка на новопостъпилите
 ·	периодичен контрол за измерване на опасността от настъпване на бърнаут сред персонала чрез въпросници.
 ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИ ИНТЕРВЕНЦИИ В МЕДИЦИНАТА
 Психотерапията (П) е метод, използван още от медицината на древността.
 П е метод за психологично въздействие, насочено към:
 Ш	+ повлияване на психичното и телесното функциониране;
 Ш	мобилизиране на индивида за овладяване на контрола върху аза
 Ш	създаване и укрепване на адекватни модели на поведение
 Ш	разрешаване на интрапсихични и междуличностни конфликти
 Ш	адекватен контрол в социалното общуване и пр.
 v	П е метод за работа с пациенти, който цели да им помогне да осмислят, модифицират, променят или отслабят действието на фактори, пречещи на житейската им ефективност.
 ·	Видове П (според реципиента) :
 индивидуална, групова, семейна
 ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИ ПОДХОДИ, ПРИЛОЖИМИ В ОБЩАТА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА
 Форми на подкрепяща П, приложими при всички условия , които могат да се прилагат от всяка мед.сестра и всеки лекар.
 1.Успокояващо психотерапевтично въздействие на срещата лекар / пациент, медицинска сестра /пациент (усещане за сигурност от “лекарството – лечител “- Балинт ).
 Най-обща форма на П – постига се с професионално отношение, приспособено към индивидуалните потребности и състоянието на конкретния Б.
 2.Създаване на психотерапевтична среда – цялостна атмосфера на доверие, подкрепа, сигурност, емпатични отношения , създавани в едно отделение (преди всичко от мед.сестрите).
 3.Активно слушане – възможност пациента да сподели не
 само оплакванията си, но да изрази своите мисли, чувства, постигайки редуциране на напрежението (психокатарзис – душевно пречистване).
 4.Вентилация на емоциите – възможност за свободно изразяване на емоции – негативни (гняв, неодобрение, фрустрация) или неприемливи (срам, вина). Възможността да се изразят напиращите чувства е също форма на психокатарзис и води до облекчение, стига споделеното да не бъде посрещнато с порицание, насмешка …
 5.Съветване – сестрата е компетентна да дава съвети за поведението, свързани с правилното обгрижване и намаляване на страданието.
 6. Специални техники за интервюиране:
 ·	използвайте изказвания, които поощряват пациента да говори ;
 ·	проявявайте емпатия, опитвайте се да разберете какво чувства и мисли болния;
 ·	позволявайте на пациента да изразява емоциите си ( плач, гняв, мъка);
 ·	не успокоявайте пациента прибързано.
 Значимата роля на мед.сестрата за прилагането на индивидуален подход към болния и по-доброто разбиране на неговите потребности !
 ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИ ТЕХНИКИ, В КОИТО СЕСТРИТЕ МОГАТ ДА УЧАСТВАТ
 Това са групови психотерапевтични техники от две нива:
 Първо ниво : “болнична общност” (Ritter). Отнася се до психологичния климат в отделението и ролята на сестрата
 за създаването на подходяща атмосфера – осъществяване
 на различни програми.
 Второ ниво: групови срещи между сестрите и пациентите,
 които имат терапевтична цел. Дискутират се предварително набелязани теми: подобряване на обстановката, разрешаване на възникнали конфликти между пациентите или пациент/ болничен персонал и т.н.
 ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИ ТЕХНИКИ, В КОИТО СЕСТРИТЕ МОГАТ ДА УЧАСТВАТ след допълнително специално обучение
 1.Терапия чрез психомоторика – за деца от най-ранна детска възраст до първите класове на училищната възраст.
 2. Театър на животните – темите са подбрани съобразно нуждите за отреагирване на отделните участници.
 3. Автогенен тренинг – обучение за пълна телесна релаксация.
 4. Форми на културтерапия, музикотерапия, библиотерапия, арттерапия, занимателна терапия.
 ПСИХОХИГИЕНА, ПСИХОПРОФИЛАКТИКА И СОЦИАЛНА РЕХАБИЛИТАЦИЯ
 ПСИХОХИГИЕНА – изучава и организира условията, които запазват и укрепват психичното здраве на отделната личност и обществото.
 ПСИХОПРОФИЛАКТИКА – внимание към застрашените от развитие на психични заболявания лица.
 Психохигиенните мерки за укрепване на психичното здраве по същество са психопрофилактични, тъй като същевременно предпазват от появата на психични разстройства.
 ПСИХОПРОФИЛАКТИКА – 3 вида:
 1.Първична – има за цел да предотврати възникването на болестни нарушения
 2.Вторична – обхваща ранната диагноза и ефективното лечение. Целта й е да намали продължителността на боледуването и да предотврати рецидиви и усложнения.
 3.Третична – обхваща мерките, насочени към избягване инвалидизирането на болния, намаляване на психосоциалните последици от заболяването.
 РЕХАБИЛИТАЦИЯ (ресоциализация)- мерки за предпазване от рецидиви на заболяването, корекция на резидуални болестни явления и съдействие в трудово-социалното адаптиране на болните. Използат се различни форми на сомато-психо и социотерапия.
 ПСИХИЧНИ ПРЕЖИВЯВАНИЯ НА БОЛНИЯ ПО ВРЕМЕ НА БОЛНИЧЕН ПРЕСТОЙ
 Психичното реагиране по време на болничен престой условно се дели на два етапа (М. Ачкова):
 1. Етап на доминиране на сетивните спътници на болестта – болка и телесен дискомфорт – и произтичащите от това емоционални преживявания на страх и тревожно очакване ( неизвестност по отношение на характера и изхода на заболяването, предстоящи изследвания и манипулации).
 2. Етап на организиране на волята и психичните сили на личността – след достигане на диагностична яснота (необходимо е да се издържи на болката, страданието, интервенциите, неблагоприятната прогноза , да се реорганизира стила на живот и т.н.).
 Психичните преживявания на боледуващите са в зависимост от:
 -	личността на болния;
 -	възрастта ;
 -	социалния статус;
 -	контрол върху стреса ;
 -	наличие на адаптивни поведенчески модели за справяне;
 -	подкрепяща среда и др.
 ДЕТЕТО КАТО ПАЦИЕНТ
 v	До 3 годишна възраст – няма представа за болестта
 v	До 5 – 6 годишна възраст – няма изградена представа за смъртта
 Личността на лекаря се възприема като нещо чуждо, плашещо, свързано по някакъв начин с болката.
 Майката е обекта на безусловно доверие, в което детето се вкопчва.
 Някои деца изживяват болката и дискомфорта като наказание за това, че не са били послушни, още повече ако се наложи постъпване в болница, където детето се чувства изоставено, виновно и самотно.
 v	Между 7 и 11 години децата са “по- лесни” пациенти. Те вече разбират
 същността на понятието болест и ролята на медицинския екип.
 v	В периода на пубертета хронично болните са много труден контингент.
 Характерните за тази възраст отрицание и протест се проявяват и по отношение на болестта и лечението ( диабетно болни нарушават диетата, отказват инсулина, практикуват забранени спортове и др.).
 Изключителна ранимост особено в тази възраст по отношение на мутилации (обезобразяващи белези, загуба на част от крайници, нарушена походка и др.) Вродените дефекти се приемат по-лесно от придобитите. Няма го преживяването на загуба.
 Възможно е подрастващите, които се избягват от връстниците поради такива причини, да се чувстват по-добре в болницата. Стигмата на болестта!
 ВЪЗРАСТНИЯТ КАТО ПАЦИЕНТ
 Обслужването е трудно поради : промените във физическите и психичните способности на стария човек; поради полиморбидността, нуждата от повече търпение и др.
 “Грижата за възрастните е пробният камък не само за професионализма, но и за хуманността на персонала” ( М.Ачкова).
 Подобни теми:
 Бъбречен Нефрит
 Длъжностни характеристики на социалния работник
 Тревожността в старческа възраст
 Хромозомни болести
 Работоспособност
  
        
        
  
          |