Xenox, може да не съм се изразил правилно, понеже не съм запознат с точната християнска терминология (обожествяване-единосъщие, но за мен обявяване на единосъщие си е чисто обожествяване). Та ако се поразровиш, ще видиш, че това е главната цел на събора. Избирайки символа на вярата (дефиниране на троицата) да се обвини в еретизъм , което се разпространява много бързо и за известен период става преобладаващия възглед сред християните. Тук логично възниква въпросът обаче защо след като арианството е преобладавало на събора са присъствали едва двайсеттина негови представители. За това допринася промененото впоследствие от страна на императора място за събора от Анкара в Никея, където било затруднено участието на източни свещенници (нищо ново за римляните). И така на този „демократичен” форум присъствал и император Константин и в крайна сметка гласност печели решението, подкрепяно от неговата страна, страната на Римската Църква, която била под негова протекция. Римската Католическа Църква обявила, че „Божията воля се проявила над този събор” и поради тази причина Никейският символ на вярата бил приет за свят и безпогрешен текст едва ли не като Божие откровение. В действителност обаче волята, която се проявила, била тази на императора. (Така де, защо ли християните с едно ново учение едва на няколко века са си мислили, че са по-хитри от римския император и съветниците му)
Интересното поне за мен тук е, че за символ на вярата е избрано нещо, което като термин дори един път не е упоменато в самата Библия. Никъде в текста на Библията не може да се открият думите нито троица, нито триединство.
Второ. Когато казах, че няма по-ранни оригинали отпреди Никейския събор представях официалното становище на Ватикана, а не на някои пишман изследователи. Ако Ватикана бърка, това е друга работа.
Понеже видях, че си писъл и за първородния грях да те питам. Задавал ли си си въпроса какво е положението на хората, които са живели преди Исус и са нямали възможност да повярват в него и да се спасят от този грях. (Тук въпроса ми е и информативен, защото не съм много наясно с въпроса за първородния грях – само Исус ли го поема според християните или има и нещо друго. Понеже при нас няма такива неща като първороден грях. Всеки си се ражда чист и безгрешен и всеки отговаря за собствените си постъпки).
|