ВЪПРОС: Колко вида Пророци има?
ОТГОВОР: Общо казано, Пророците са два вида. Едните са независими Пророци, Които има следовници; другите не са независими и самите са следовници.
Независимите Пророци са законодатели и основатели на нов цикъл. Чрез Тяхната поява светът облича нова одежда, поставят се наново основите на религията и се разкрива нова книга. Без посредник Те получават благодат от Божествената Реалност и Тяхното просветление е съществено просветление. Те са като слънцето, което е греещо само по себе си - светлината е негова съществена необходимост; то не получава светлина от никоя друга звезда. Тези Местоизгреви на утрото на Единството са източници на благодат и огледала на самата Същност на Реалността.
Другите Пророци са следовници и разпространители, тъй като те са клони, а не независими; те получават благодатта на независимите Пророци и извличат полза от светлината на Напътствието на всеобщите Пророци. Те са като луната, която не свети и не грее сама, а получава своята светлина от слънцето.
Проявленията на всеобщото Пророчество, Които са се появили независимо, са например Авраам, Моисей, Христос, Мохамед, Баб и Бахаулла. А другите, които са следовници и разпространители, са например Соломон, Давид, Исаия, Йеремия и Йезекиил. Това е така, защото независимите Пророци са основатели; Те основават нова религия и превръщат хората в нови същества; Те променят общия морал и разпространяват нови обичаи и порядки, като подновяват цикъла и Закона. Тяхната поява е като сезона на пролетта, който облича всички земни същества с нова одежда и ги дарява с нов живот.
Що се отнася до втория вид Пророци, които са следовници, те също така разпространяват Божия закон, известяват Божията религия и провъзгласяват Неговото слово. Самите те нямат сила и могъщество, освен онези, които получават от независимите Пророци.
ВЪПРОС: Към коя категория принадлежат Буда и Конфуций?
ОТГОВОР: Буда също е основал нова религия, а Конфуций е обновил морала и древните добродетели, но създаденото от тях е било напълно унищожено. Вярванията и ритуалите на будистите и конфуцианците не са продължили в съответствие с техните фундаментални учения. Основателят на будизма е бил чудна душа. Той утвърждавал Божието единство, но по-сетне първоначалните принципи на доктрините Му постепенно изчезнали, възникнали и се разпространили безпросветни обичаи и церемониали, докато накрая те свършили в поклонничеството на статуи и образи.
Помислете сега: Христос често повтарял, че Десетте Божи заповеди в Петокнижието е трябвало да бъдат следвани и настоявал те да бъдат поддържани. Сред Десетте заповеди има една, която казва: "Не се кланяйте на картини и на образи."1 В момента в някои християнски църкви съществуват много картини и образи. Затова е ясно и очевидно, че Божията религия не запазва първоначалните си принципи сред хората, а постепенно се променя и видоизменя, докато бъде напълно унищожена и изчезне. Поради тази причина проявлението се обновява и се създава нова религия. А ако религиите не се променяха и видоизменяха, нямаше да има нужда от обновление.
В началото дървото е било в пълната си красота и цялото в цветове и плодове, но накрая остаряло и станало напълно безплодно, повяхнало и загнило. Затова Истинският градинар засажда отново една несравнима млада фиданка от същия вид и сорт, която расте и се развива с всеки изминал ден, хвърля широка сянка в божествената градина и ражда възхитителни плодове. Същото е и с религиите; с изминаването на времето те се променят от първоначалната си основа, истината на Божията религия напуска изцяло, а и нейният дух не остава; появяват се ереси и тя става тяло без душа. Затова и се обновява.
|