Това е становището на Православната Църква и няма православен който да е на друго мнение. Ако за теб Ванга носи добри послания, не ми се и помисля какво ли ти би донесъл един истински светия :>
Из "За преданието и творческата свобода в иконопистта"
Зинаида Полименова
"Вярно е, че идеята за построяване на храм в Рупите е много добра - това беше необходимо и важно. Верен е пътят, по който хората тръгват, за да правят, сътворяват добро, да ваят трайни форми в съвременния свят. Единствено грешен се оказа начинът - да се скъса с традицията не е акт на свободомислие, а самоизява, воля за власт и отказ от разбиране. Тема за разговор и повод за преоценка стават както идеите за изкуство, творчество, творец от една страна, така и тези за икона, иконостас, канон, църковна традиция - от друга. Исторически спорове за иконата са се водили още през VIII век. Добре известни са мотивите, аргументите и публичната изява и на иконоборците: император Лъв III Сириец (717-741), Константин V Копроним (714 - 755), император Лъв V Арменец (813-820), император Теофил (829-842), Константин Наколийски, Тома Клавдиополски, Теодосий Ефески и на иконопочитателите: патриарх Герман, (715-730), императрица Ирина, нейния син Константин ... (780-797), Георги Кипърски, Йоан Дамаскин. За цялата църковна история и за нас изключително важно остава съборното вероопределение на VII-то заседание на Седмия Вселенски събор, свикан в Никея през 787 година:
Ние пазим без нововъведения всички, с писание или без писание, установени за нас църковни предания, едно от които е за иконописта. То е съгласно с евангелската проповед и ни служи за уверение в истинското, а не призрачно въплъщение на Бог Слово и за подобна полза. Защото когато едни неща се показват чрез други, те се уясняват взаимно.
Въз основа на това ние, ходейки като по царски път и следвайки внушеното от Бога учение на светите отци и Преданието на Вселенската църква и живеещия в нея Дух Свети, с пълна достоверност и грижливо изследване определяме: честните и свети икони ... колкото по-често биват гледани ... толкова повече тези, които ги гледат биват подбуждани да си спомнят и да обичат самите първообрази, да ги почитат с целуване и благоговейно поклонение - не с истинско служение, което според нашата вяра подобава само на божественото естество, но с такава почит, каквато ние въздаваме на изображението на честния животворящ Кръст, на светото Евангелие и на други светини... Защото честта, отдавана на образа, се отнася към неговия първообраз, и който се покланя на иконата, покланя се на съществото (на личността) на изобразения на нея. Такова е учението на светите наши отци, тоест Преданието на Вселенската църква, която до край земя е приела Евангелието."
|