|
До учителя опираме отново...
Относно това спор няма. Добрият учител е такъв, независимо от системите и условията.
Мисля си, че няма значение каква е образователната система и методът, който се използва - всички методи постигат всякакви резултати. Т.е. и успехи, и неуспехи се наблюдават - нали все пак хора сме основните обекти и субекти на образованието.
Някога бях склонна да мисля така, обаче личният ми опит и наблюдения, показват обратното. Някои методи постигат доста по-добри резултати, ако реализацията на един човек, и то не само професионално, но и като индивид - в личен, социален, емоционален, интелектуален и културен аспект - е показател за успеваемост. Според мен, да.
Качество е да извличаш знанието. Качество е да използваш знанието като инструмент. Демек да се научиш да мислиш. Сравняваш, преценяваш и критично възприемаш.
Точно в това е проблемът, по мое мнение. Критичното възприемане не може да намери благородна почва в среда, в която те възпитават да приемаш информацията за неоспорим факт, който ти трябва да запаметиш максимално точно и трайно. Дори не намирам изобилието от информация като нещо негативно, но именно отсяването й е въпрос на "трениране" на критичния анализ. И точно в това е парадоксът. Децата са критични. Те подлагат под съмнение всяка информация, те са окриватели, изобретатели, те са любопитни, притежават и т. нар. магическо мислене, те имат безкрайно въображение и колосален капацитет на възприемане. На децата, особено в крехка възраст, им е необходим учител, който да подхранва тези естествени наклонности и да откликва със знанието си на детската потребност за знание. Нищо повече.
Споменаваш Сендов и Макаренко. Жалко, че по "странни" причини системата на Сендов издържа едва няколко години, а Макаренко днес е свързван основно с "моркова и пръчката". Светлите и прогесивни умове винаги са пречели някому. Ако т. нар. демократично училище, беше някаква екстравагантна приумица, защо не го оставят само да потъне в забвение като неработеща система? Защо се опитват всячески да го задушат? Не е трудно човек да стигне сам до отговорите. Ето, това е другото доказателство, че не е все тази коя система и кой метод ще се използва в образованието...
|