"...значението на общата култура, която е именно е инструментът, който прави от информацията знание."
Хех, това съм искал да кажа, но го разбрах сега. :)
За математиката - "едно време" в читалнята на градската ни библиотека се получаваше списание "В мире науки", с много препечатки от Scientific American, та там имаше колонка "занимателна математика" на един от най-глемите популяризатори в науката - Мартин Гарднър. Та много се изненадах като "хванах" една от учителките да дава за разнообразие от неговите задачи. Книгите му са превеждани и у нас, има ги по антикварните книжарници. Изключително подходящи са за предизвикване на интерес към математиката в средношколци, а и не само.
И аз си имам "запалваща" книга - моята се казваше "Висша математика за начинаещи и приложенията и във физиката" препоръчвам я горещо - за математици, физици, а и за всеки, дето иска да разбира по-добре света около себе си. Смислено е да се чете след девети клас. А студенти първи курс, учещи математически анализ, просто задължително трябва да я прочетат, за да не се губят в абстракциите.
"Та си мисля дали и ти това казваш - децата могат да се развиват и по самостоятелна програма, наблягайки на предметите и науките, които са им интересни. Но преди това да се случи, не е ли задължително да има вече положени едни здрави основи, една базова обща култура, едни добре изградени навици и способности да се учи, една сериозна самодисциплина най-сетне, защото ученето освен, че е удоволствие, е също тъй и усилие и то не малко понякога. А подобна здрава основа се изгражда със систематични и упорити занимания - нещо, което в семейната среда ми се струва трудно постижимо."
Да, това съм казал с много думи. Не се бях сетил и за конкуренцията, за която припомня pravil_nick. Покрай нея се сещам за още нещо - конкуренцията при децата работи и в двете посоки - и напред тегли, но може и назад да дърпа. Сещам се как преди няколко години класната на едно от децата каза, че ако преди време децата гледали едно от друго и се теглели напред, докато "сега" - пак гледат едно от друго, но се дърпали назад. Забавното е, че мина време и тези деца, дето в осми-девети клас изглеждаха загубеняци, си завършиха с отличните успехи, развиват се в хубави училища и си вървят съвсем добре. Демек, колкото и зле да ни изглежда положението - децата ще изкласят и ще се справят не по-лошо от нас, вероятно и дай бог - още по-добре!
|