И на мен ми се е налагало да водя курсове. Като начало, преподаването е тежък и (обикновено) неблагодарен труд. Ако наистина човек иска да го прави добре, и има съответната мотивация, трябва да подходи много внимателно, и да внимава на кого, какво, и защо го преподава. Зависи дали се преподава теория или практика, зависи дали се поставят оценки върху преподаденото, и т.н. Променливите са много, и надали има точна формула.
Конкретно за това за което разказваш:
- И аз водя курсове предимно за престиж.
- Аудиторията може да изглежда безразлична. Може и на практика някои да слушат и да попиват знания, и след курса да опитат да приложат получените знания. Масовата пасивност мисля че се дължи по-скоро на дългогодишната традиция в нашенската образователна система да има един авторитет (учителя) и да не се насърчават въпросите и диалозите. Ако преподавателя иска да насърчи активността - има начини: влизаш в езика и темите на курсистите, намаляваш теорията и наблягаш на практиката, повечко упражнения на място, и т.н.
- Същия случай, това което говоря по курсовете го има в няколко книги и сайта. Давам им да разгледат книгите на място, показвам им сайтовете, и т.н. Насърчавам ги да четат там след курса, и ако имат нужда, да не се колебаят да ми се обадят след време да попитат за нещо. В моя случай курса е кратък, 1-2 дни, и това ми изглежда нормално. Ако е дълъг курс и никой не чете книгите които препоръчваш - това си е загуба изцяло за курсистите.
А и както и да го погледнеш, колкото и да се старае преподавателя, ако на мат'ряла не му дреме, файда няма. На фона на не-особено високата образованост на хората след средното училище напоследък, слушането на чалга, и други форми на изпростяване, мисля, че трябва да си щастлив ако се появи и един буден човек на такъв курс. Отделна тема е, че който е достатъчно буден, може просто да погледне в Интернет вместо да ходи на курс ... Тук е момента някой да сподели какъв е процента на хората с "компютърно" образование в нашия бранш, силно се съмнявам да има 50.
--
Communication breakdown, it's always the same
|