Преподаването (както и програмирането) си е занаят, и като всеки такъв - има своите правила и трикове за постигане на успех. От една страна, от всяко дърво свирка не става. Това означава да се прецени дали даден човек/група има желание и капацитет за научаване на даден материал. Ако няма капацитет - преподава се материал с по-ниска сложност. Ако няма желание - започва интересната част.
В общия случай липсата на желание да учиш означава две неща - или това което се учи няма да ти трябва (или си мислиш, че няма да ти трябва), или ти е скучно/сложно. Във всеки човек са заложени любопитството като двигателна сила и страхът като възпираща. Има и трета сила - алчността. Обикновенно отделната личност/група е коктейл от тези компоненти, и майсторлъка е да се разбере отношението им.
Казано накратко - успешното преподаване залага на практическата полза от програмирането - решаване на приложни задачи, намиране на работа, повишена обща култура, разбиране на ИТ дейността като компонент от бизнес дейността и т.н.; на тънкости от кухнята и невидимата на пръв поглед връзка с различни популярни сфери, на мрачната, шантавата, екзотичната, пикантната и въобще непознатата част от професията; на простите принципи, естествените методи и средства за изграждане на ИТ продукти. КПД-то на един курс е сечението между: 1) умението да преподавателя да разбере мотивацията на учениците; 2) умението на преподавателя да изгради курса на преподаване "по течението", т.е. с максималната възможна мотивация; 3) умението на преподавателя да изгради материала така че да се възприеме максимално - концепции, дефиниции, градация на сложността, принципи, приложение, взаимовръзка; 4) умението на преподавателя да представи материала - чисто технически/артистични способности; 5) мотивацията и възможностите на учениците/курса
Естествената аналогия е с бриджа - за разлика от белота тук не се разчита на четворка валета (т.е. на надъхани ИТ гении, недокосвали досега компютър), а на умелото отиграване на съществуващите ресурси. Явно е, че от говежди лайна питка не става, т.е. и от дългогодишни счетоводители с алергия към всичко по-сложно от калкулатор синиър девелопери няма да се получат. Но е и факт че за 2 дена обучение от разнокалибрена чуждестранна студентска група с никакъв опит може да се постигне заинтригувани power users, способни да създадат сайт като екип в обща област. И по-важното - хора със мотивация и интерес за продължаващо самостоятелно развитие.
чети и дишай по-леко
|