Не се впрягам дедовото, опитвам се да ти обясня нещо много простичко - че средствата за преподаване не променят по никакъв начин качеството на обучението. Нито качеството на обучаващите/обучаваните.
Те Архимед, Нютон и Айнщайн все по мултимедия са учили да знайш.
Колкото до белите дъски и мултимедиите - не ми гавари ти на мен какви са им предимствата. За 10-тина годинки водене на лекции и упражнения съм се нагълтал с достатъчно тебешир, че да предпочета бялата дъска пред черната такава без изобщо да се замислям.
Обаче напоследъка, караме на бели дъски и мултимедии (не знам как е в "повечето български университети" - аз съм в само един български държавен университет, ама имаме си ги все повече и повече, не е както казваш да ги няма) и не забелязвам някак си броят на студентите учещи се добре и интересуващи се от материята да расте главоломно. Няма корелация. Даже напротив.
Светът не се е променил от възникването си насам байновото.
Обучаемите винаги са се мъчили да минат по тънката лайсна - от времето на Питагор, та до наши дни. Знам го, щото и аз съм се мъчил да минавам по нея. Защо ли - защото обучението е чанч.
А мозъкът, що се касае до тренирането му, по нищо не се отличава от един мускул. Ако не го тормозиш и чанчиш постоянно завяхва. Знам, че много хора си мислят, че да учиш е лесна работа - редовно ми се случва да обяснявам обратното на автомонтьори и дървосекачи - ама не е тъй. Всяко едно значимо нещо на тоя свят се постига с чанч. С пот, сълзи и кръв, както е казал един английски премиер.
Дали ще пишеш стихове или софтуер, дали ще сковаваш пейки или ще правиш дърворезба - разлика няма. Ако искаш стиховете, софтуера, пейките и дърворезбата да са добри - трябва си чанч.
И аз не мисля, че съм изгубил нещо научавайки наизуст таблицата на машинните кодове на 6502 или справочника за ТТЛ ИС на Шишков. Станало е в процеса на обучението/работата ми. Е, кодовете на 6502 вече съм ги позабравил. Щото не ми трябват. Но не смятам за излишно, че съм ги знаел.
Не знам кои са тия "развити страни" дето "от десетилетия" (много лесно ги фърляте понявгаш тия думички) ползвали мултимедия, хеле па като се има предвид, че мултимедията е на много малко години (преди нея имаше шрайб-проектори), ама гледам - толкоз много специалисти са се навъдили в тия развити страни (обучавани с мултимедия), че чак няма работни места за тях и им се налага да ходят да работят в Китай, Индия, Русия и в кои ли не други недоразвити страни... дето още си нямат мултимедии.
|