|
Привет, Прокимен и на всички, които са тук, в този форум.
От години, не съм влизал във форума. Зачетох се в тази конкретно Тема и се замислих над онова, което споделяте.
Ако Тялото и Кръвта Христови са "забравеното лекарство" - онова, за което говори дядо Серафим Алексиев, то това не означава ли, да мислим за Христа Бога именно като за Лекар, Който лекува не само телата ни, но и душите ни.
"Вземете яжте. . . пийте от нея в с и ч к и".
Когато прочетох тълкуванието на св. Порфирий Кавсокаливит - че това са думи на заповед, тогава ми светна, че наистина е така, впредвид казаното от Христа Бога в Неговото свето евангелие (Иоан, глава 6-та). И не, той не е модернист - такава е била практиката на древната Църква. Св. Василий Велики говори по този въпрос, че по негово време - 4-ти век, християните са спрели да се причастяват ежедневно, а "само" 4-ри пъти в седмицата.
"Насъщният ни хляб дай ни днес" - кой хляб - та нали сме призвани да търсим "първо Царството на Бога и Неговата Правда", а онзи, вещественият хляб ще ни се придаде.
Иоан 6:51 Аз съм живият хляб, слязъл от небето; който яде от тоя хляб, ще живее вовеки; а хлябът, който Аз ще дам, е Моята плът, която ще отдам за живота на света.
". . .за живота на света" - т.е., за всички, без значение колко недостойни ги виждаме.
Иначе, лесно може да си се слугува на буквата, а не на Духа и да се стига дотам, че седмици наред никой не бива допуснат да пристъпва към Чашата, освен свещенодействащите.
Иоан 6:53 А Иисус им рече: истина, истина ви казвам: ако не ядете плътта на Сина Човечески и не пиете кръвта Му, не ще имате в себе си живот.
Това би трябвало да ни отрезвява.
Кой е достоен ли ? Може би, Иуда Искариот да е бил в онова време по-достоен от мнозина причастяващи се вече две хилядолетия. Но ето, Господ го е допуснал. Допуснал е и апостолите, за които е знаел, че ще се разбягат като пилци, оставяйки Го - т.е., предавайки Го.
Ако Господ иска всички да се причастяват - кои сме ние да съдим кой е достоен, и кой - не. Та нали еклесия значи Събрание - за какво се събираме, ако не заради Жертвата, заради Тялото и Кръвта Христови.
П.П. Точно на Тайната вечеря - от гледна точка на казаното от ап. Павел - всички са били недостойни. Но са достойни, понеже още умовете им не са им били отворени, тепърва им предстои отваряне на умовете - т.е., не са разбирали онова, което ап. Павел по-късно ще каже:
1 Коринтяни 11:29
29. Защото, който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне.
Редактирано от Атанас на 28.02.25 00:12.
|