|
Според мен, проблемът е твърде многостранен.
Жалко, че не мога да покажа картата с границите на Киевската митрополия.
Мнозина злорадстват, че е унижена Москва до краен предел и появилите се български публикации, колкото и да се силят да се представят като авторитетни богословски, те са подвеждащи или отклоняващи сериозната богословска мисъл в дебрите на фанариотското коварство.
Украинската случка разгромява не само Москва, но и цялото официално, т.н. "канонично" православие на пух и прах. От православието като претенция да славело било Бога най-правилно не остава нищо. Напротив, действието на Вартоломей десакрализира и обезсмисли православието, показвайки го като парахристиянска организация без никакъв Бог и човешки ценности.
1) Прочетох в дискусията съждение, че Вартоломей е само пръв между равни. Така съм го учил и така съм го мислел и аз. За мой срам, едва сега разбирам, че това не е вярно. Оказва се, че Вселенският патриарх от истанбулското кварталче не само не е равен с другите, но по силата на Вселенските събори няма равен на себе си. Той и само той има правото да дава томос за автокефалия и ако пожелае, може да отнеме автокефалия. Шокиран съм от факта и задължението да преосмислям богословието си на стари години. Римският папа ряпа да яде пред ортодоксалната идиотщина, сакрализирала неограничените права на Вселенския патриарх. Той има неограничените права над Вселената, която някога била в границите на Византийската империя, но днес претенциите са за цялата планета.
Най-нагло и безскруполно архиепископ Иов Геча подчерта в интервю, че може да се стигне до отнемането на автокефалията на Московската патриаршия, която и без друго никога не е получавала томос за такава.
2) За себе си недоумявам защо никой не ни е учил в богословските школи на истината нито по църковно право, нито по църковна история. Неограничените права на Вселенския патриарх обезсмислят самото православие като Църква Христова.
а) стана ясно, че Вартоломей и всеки на негово място няма равен на себе си в официалния православен свят.
б) Едва днес се сещат фанариотите, че някогашната Киевска митрополия била в каноничната територия на Константинопол, който временно предоставил на Москва да ръкополага киевските митрополити.
Киевските митрополити, бидейки независими от Москва, били задължени да споменават името на Вселенския патриарх.
3) Вартоломей и Ко решават днес да си вземат обратно Киевската митрополия.
Ето кратичко историята. Но тази играчка предвещава голяма плачка в голямата игра на Църква Христова. Това византийско отмъщение за провалената авантюра на о. Крит не внася никакъв ред. Напротив, внася тотално объркване и обезсмислянето на цялото Православие.
Киевската митрополия включвала руския град Смоленск и не вклячвала цялата днешна територия на Украйна. Взимайки си Киевската митрополия, Вартоломей трябва да отмени томоса си за автокефалия на Полската църква.
Всички злорадстват за Москва, но проблемите са другаде.
Никак не е случайно, че Полският синод забрани на своите свещеници да съслужат с новопризнатите за "канонични" духовници на Филарет и Макарий.
Москва обяви шизмата, но на практика, Полската църква не признава благодатността на Вартоломей в т.н. "Киевска митрополия", а и Старозагорският митрополит Киприан съслужи не с Филарет и Макарий, а с митрополит Онуфрий, който, според Вартоломей, не е каноничен, ако не му се подчини.
Ето го моят въпрос към онези, които ми се зъбеха тук в клуба. Да се отъждествява ли понятието "каноничен" с "благодатен"?
За Вартоломей в Украйна е каноничен този (тези), които му се подчиняват и споменават неговото име като техен патриарх.
Филарет го споменава, но подчертава, че е бил, е и ще бъде патриарх. Порошенко внася своите промени и за Филарет, но така или иначе Филарет е големият камък за препъване.
Вартоломей снема наложената му анатема, защото не била по догматични въпроси.
Кой е Филарет? Бивш патриаршески местоблюстител. Той е бил уверен, че ще го изберат за патриарх в Москва след смъртта на Пимен Извеков. Ако беше избран, едва ли би била сегашната украинска криза в тази си степен на напрежение.
Ето го и смъртният грях на всички епископи от Московската патриаршия. Филарет е санкциониран само за това, че обещал на събора, че ще се откаже от катедрата си и взел, че създал Киевския патриархат.
Всички украински епископи изпитвали смъртен страх от всесилния Филарет. Всички знаели, че той живее със жена си Евгения Петровна и че си е народил 3 деца докато е епископствал. Никой не го осъжда за това, дори и безбожникът Вартоломей.
Иначе, украинската автокефалия е била спрягана всякога.
Недоумявам как се е получило така, че в Московската патриаршия не се е намерил нито един трезв, далновиден и почтен богослов.
Ако аз и други не сме знаели, че през 17 век Константинопол е поверил на Москва да хиротонисва Киевския митрополит, то руските архиереи и богослови би трябвало да го знаят и да помнят написаното от преп. Нестор Летописец "греки лукавые суть..."
В контекста на злорадства и игра на богословски авторитети възниква въпросът по какъв модел ще е украинската автокефалия и как ще се създава от нищото нещо.
Би следвало поне Филарет и Макарий да започнат да служат заедно, нали са вече признати от Филарет за канонични и той им е шефът. Напрежението между двете юрисдикции продължава.
Украйна заслужава своята автокефалност, но процедурата е лукава политика и обрича на провал не само делото в Украйна, но и в цялото официално православие, което живее по силата на византийското коварство без Бог и никакъв срам.
Македонската автокефалия е искана далеч преди Филарет да създаде своя патриархат. Ако Вартоломей не беше образец на лукавство, би следвало първом македонският проблем да се разреши, но Македония няма толкова богат президент като Украйна.
Иначе, Москва не печели нещо от Украйна. Тя е дала широка автономност на Украинската църква, която си избира предстоятеля, хиротонисва епископите си и си има църковен съд, без никаква намеса и власт на Москва.
Вартоломей с неговия прословут томос не обещава нищо конкретно. Ако автокефалията в Украйна ще е като тази в Чешките земи, то многото шум е напълно неоправдан.
Бедата е, че други сили пишат сценария и кръвопролитието може да се окаже неизбежно.
Ако Натанаил Неврокопски окървави ръцете си и цялата БГ патриаршия с убийството на един свещеник, Вартоломей ще се окървави с милиони православни украинци.
|