Драги Ми Прокимен,
Тъжно е да откриеш, че съклубник се е представил пред Господа, някак ни се иска това да е колкото може по-нататък.
Колкото до неговите вярвания по някои въпроси, то човекът си ги вярваше и защитаваше съвсем по детски, като децата.
Богословският предразсъдък, като феномен във вярванията, на практика си е нещо необяснимо.
Един добър професор по херменевтика беше споделил някаква аналогична мисъл по смисъл:
"И до ден днешен не мога да си обясня защо много Божии деца, които водят добросъвестен християнски живот, все пак не могат да достигнат до единство на разбиранията по някои въпроси."
Искрено се надявам Бог да не ни съди толкова по несъвършените богословски разбирания, а по ревността за подвизаването в благочестието.
Колкото до нашата любима обща приятелка, отново бих повторил, че каквото Бог има да казва на човеците, то Той го е казал вече на страниците на Библията, а колкото до това, как се разбират тези неща, то това е действие на Светия Дух, Който ако един човек Го няма, то Писанието ще си бъде почти напълно затворена книга за него.
Интелектуално всички може да прочетем в Библията, че сме грешници, на само изобличението на Светия Дух за грях, като, подчертавам, свръхестествено Негово действие, може наистина да ни даде да ОСЪЗНАЕМ с цялото си същество, че това наистина е така.
Всичко важи и за останалите неща написани там.
Добра херменевтика и екзегетика са необходими, но са достатъчни само в действието на Светия Дух.
Но дори и тогава, малцина са тези, които ще преодолеят "богословския предразсъдък". И не защото не искат, а често защото не знаят, че са негови жертви.
По смисъл един брат казваше така за този проблем:
"Когато човек по някаква причина асоциира някакво значение на даден библейски текст, след време той престава да мисли над този текст и при всеки прочит в съзнанието му се появява въпросното значение."
При опит за корекция той от крива убеденост или гордост, въобще отказва да разсъждава върху аргументите, които оборват вярванията му.
Виждал съм хора, които прилагат точна херменевтика при богословската дискусия, а когато стане въпрос за някои техни погрешни "богословски предразсъдъци" скъсват със здравата херменевтика и нагласяват библейските текстове да говорят така, че да докажат собствените си твърдения.
Малцина са тези, които са способни честно да приемат богословските аргументи за противното и да са готови за радикални промени по дадения въпрос в богословски план!
Поздрави!
Жабчо
|