"""1) Знаем че Дух Свети се явява при кръщението на Иисус в река Йордан по един начин (като гълъб)
2) При началото на мисията на апостолите обаче Светият Дух се явява като огнени езици над тях.
Та въпроса ми е какво мислите по отношение на тази разлика в проявението на Дух Свети при началото на мисията на Богочовека и при началото на мисията на чисто човешките същества - апостолите?"""
Струва ми се, че не си ме разбрал - Господ не е имал нужда от кръщение, за това казах, че няма нужда от каквото и да било. Св. Иоан Кръстител Му казва: Аз имам нужда да се кръстя от Тебе, а Ти ли идваш при мене ? На което Господ му отговаря: - остави сега това Иоане, защото такава е Божията Воля и Човешката Ми воля трябва да се подчини на Нея, понеже тъй трябва да се изпълни всяка правда. (Св. Иоан Златоуст тълкува този момент като казва, че Господ няма нужда от кръщение, но хората имат нужда от Неговия Пример, за да няма никой оправдание, било то цар или най-великия господар, да си "намери" причина да не приеме свето Кръщение.)
Както се каза и по-горе, благовестието тук е за Тайната на Божието Триединство, за това този Празник наричаме Богоявление. А и началото на проповедите Си Господ поставя малко по-късно, след четиридесетдневния Пост, бидейки изкушаван в пустинята от дявола (Мат.4:1-17).
За Петдесетница.
Защо тогава са се явили "езици, като че огнени, които се разделяха, и се спряха по един на всекиго от тях", пояснява следващият стих: "всички се изпълниха с Дух Светий"
От една страна, това е изпълнение на обещаното Кръщение на всеки един от апостолите (Матей 3:11) (затова е казано: "и се спряха по един на всекиго от тях"), от друга - Бог е Огън и Слово. Дух Святий изхожда от Огъня Бог Отец и бива изпращан чрез Словото, чрез Сина Божий и Господ наш Иисус Христос. Така се изпълнява и другото обещание - изпращането на Духът на Истината, Който упътва човеците на всяка истина (Йоан 15:26, 16:13) - ". . . и наченаха да говорят на други езици, според както Духът им даваше да изговарят."
А защо казва "като че огнени" ? Защото Божествените благодатни енергии са нетварни. Така горял къпиновият храст пред св. пророк Моисей боговидец - хем видимо, сетивно, хем невеществено, нетварно.
Редактирано от tri-9084 на 26.03.15 13:19.
|