И аз мисля, че четенето от Светото Писание и Предание и от други Богувдъхновенни текстове може да ни е полезно за се подготвим сърдечно за Христовата Пасха.
Ето част от книгата, за стареца Йосиф Исихаст (Пещерняк) от Монах Иосиф Ватопедски, където се говори за познанието на Божията воля по принцип.
Има и друг начин за познаване на Божията воля, който обикновено се използва в Църквата. Това е съветът на духовни отци или на духовници. Великото благословение на послушанието, което благодетелно осенява тези, които го почитат, става за тях средство за познаване на неизвестни за тях неща, покров и сила за изпълнението на съвета-заповед, тъй като Бог се открива на послушните като добър Отец. Съвършенството на послушанието, съдържащо в себе си пълнотата на добродетелите, уподобява послушниците на Сина Божий, Който беше послушен дори до смърт, и то смърт кръстна (Фил. 2:8). И както на нашия Иисус беше дадена всяка власт (Мат. 28:18) и цялото благоволение на Отца, така и на послушниците се дава известие за Божията воля и благодат, съдействаща на успешното й и пълно изпълнение.
Онези, които питат духовни хора, за да узнаят Божията воля, трябва да знаят следната подробност. Божията воля не се открива по магически начин и не е относителна. Тя не може да бъде вкарана в тесните рамки на човешката логика. Всеблагият Бог снизхожда до човешкото безсилие и дава известие на човека, обаче само при условие, че той, първо, безусловно Му вярва, и второ, се смирява, пламенно жадувайки да познае Божията воля и бидейки готов да я изпълни. В този случай той с вяра и признателност приема първите думи на духовния отец, към когото се е обърнал за съвет. Но ако тези условия, състоящи се във вяра, послушание и смирение, не съпътстват човека (признак за което е това, че той започва да противоречи, да пита повторно или най-лошото, обръща се към други духовници), то Божията воля се скрива от него, подобно на слънцето от преминаващ облак. Този предмет е тънък и изисква голямо внимание. Авва Марк казва: “Човекът дава съвет на ближния си според мярата на своите знания; а Бог действа в слушащия според мярата на неговата вяра.”
Задължителното условие при търсенето на Божията воля се състои в това, търсещият да се окаже готов да приеме нейното откриване. Защото, както вече отбелязах, Божията воля, стояща по-високо от всичко, не се съдържа магически в някакви състояния, места или средства, но се открива само на тези, които са достойни за това Божествено снизхождане.”
Да се надяваме че макар и много мъничко през този пост ще се научим на нужното ни послушание към Бога.
...защото буквата убива, а духът животвори. ап ПавелРедактирано от Metropolis на 14.03.14 14:27.
|