Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:33 10.07.25 
Клубове/ Религия и мистика / Православие Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Ето едно представяне на позициите на Фройд [re: Prokimen]
Автор _maycal (refab)
Публикувано15.11.13 16:00  



от страна на психиатъра д-р Христо Димитров (през 70-те години), по отношение на религията:

"Религията е проблем, върху чиято психологична същност Фройд се спира още през 1904 г. в “Психология на всекидневието” и върху който се връща в редица от по-късните си трудове, особено “Тотем и табу” и “Бъдещето на една илюзия”. Той приема, че тя възниква под влиянието на няколко основни исторически и биологически условия – слабостта на човека и суровостта на външния свят, който не позволява задоволяването на основните нагонни потребности. “Животът, такъв, какъвто ни е наложен, е много тежък за нас, той ни носи прекалено много болки, разочарования, неразрешими задачи. За да го понасяме, са ни необходими средства за неговото смекчаване.” Едно от тези средства е религията. Чрез нея човек може да осъществи, макар и по имагинерен начин, своя стремеж към щастие. В този смисъл религията според Фройд е твърде сходна с неврозата и представлява един от най-ранните и най-утвърдените “социални” опити за преодоляване на ограниченията и нагонното задоволяване, предизвикани от изискванията на съвместния обществен живот. От психологично гледище тя използва познатите в неврозообразуването основни механизми – проекция, идентификация, заместващо образуване и др. Чрез проекцията се “изнасят” навън, върху божествените образи, вътрешните нагонни пориви както либидинозни, така и разрушителни. Поради това “доброто” и “злото” начало според психоанализата са съществували във всички религии ( напр. Ормузд и Ариман, Богът и дяволът и т.н.). Проективният механизъм намалява вътрешното напрежение главно чрез “оневиняване” на нашите деструктивни желания ( омраза, гняв, причиняване зло на другите и т.н.). Последните вече изхождат не от нас самите, а от образа на “злия бог – сатаната”. Фройд приема, че най-голяма роля в религиозното изживяване играе механизма на идентификация, тъй като чрез него се преодолява ситуацията на безпомощност и се получава чувство на сигурност. Тъй като първоначално "всеки създава бога по образа на своя баща", отъждествяването или приближаването до този идеален образ ни изпълва с вътрешна сила и чувство на задоволеност. Религиозно мислещият човек се чувства сигурен и щастлив, когато следва повелете на своя бог, т.е. когато се приближава да него. Значението на този механизъм според Фройд се разкрива твърде ясно в някои патологични случаи като напр. индивидуалните или масовите хистерични психози през средновековието, в които вярващите се идентифицират напълно с Мадоната или с Христос, получавайки своето психотично блаженство. Механизмът на заместващото образуване, който е характерен преди всичко за натрапливата невроза*, изпъква главно при религиозните ритуали, които напомнят до известна степен натрапливите ритуали. Както при невротика натрапливото миене на ръцете замества желанието за "морално очистване" чрез една телесна дейност, така и при редица религиозни ритуали определени предмети или действия заместват вътрешните желания или символизират отношението на божеството.
В съответствие с общите си разбирания Фройд смята, че най-дълбокият двигател на религията е Едиповият комплекс. "Би могло да се допусне, че религията, държавната организация, правото и нравствеността са възникнали в праисторическото минало на човечеството паралелно като реактивни образувания срещу Едиповия комплекс". Чрез религията човек се освобождава от чувството за вина, произлязло в праисторията от изложената хипотеза на Фройд за "първичната орда" и за убийството на бащата от синовете. Тежестта на това престъпление се "неутрализира" чрез споменатата идентификация с бога-баща или чрез самонаказание. Това обяснява повтарящият се в почти всички религии мотив за "изкуплението" и на причастието, чрез което се поемат кръвта, тялото и същността на бащата." От психоаналитично гледище религията е и първата форма на организиране на социалните отношения в обществото. За тази цел тя използва преди всичко религиозните и нравствени норми и забрани, които според Фройд се отнасят главно до ограничаване на сексуалните връзки, особено инцестните, и до предотвратяване нараняването и убийството на околните. Най-общо религията се опитва да осъществи три основни функции – задоволяване на стремежа към познание, успокояване и намаляване на страданието и предписване на етични норми. И”Първо, тя задоволява човешкия стремеж към знание, прави това, което науката се опитва с нейните средства, и влиза тук в съперничество с нея. Когато успокоява страха на хората от опасности и превратности на живота, когато ги убеждава в добрия изход и им дава утеха в нещастието, науката не може да съперничи с нея. В своята трета функция, когато дава предписания, издава забрани и ограничения, религията са отдалечава най-много от науката. Защото последната се задоволява с това да изследва и да установява.”



*натрапливата невроза или обсесивно-компулсивния синдром са обвързани, счита се, с фиксации главно в анално-садистичната фаза на психосексуалното развитие"

от “Психоанализа и философия”, д.р Христо Димитров, 1973 г.


Редактирано от _maycal на 15.11.13 16:01.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* урим и тумим - символика и реалност Prokimen   14.11.13 23:49
. * Re: урим и тумим Prokimen   15.11.13 00:20
. * Re: урим и тумим anb   15.11.13 10:44
. * В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 14:21
. * Re: В "Тотем и табу"??? Prokimen   15.11.13 14:29
. * Re: В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 15:28
. * Re: В "Тотем и табу"??? Exaybachay   15.11.13 16:27
. * Re: В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 16:49
. * Re: В "Тотем и табу"??? Exaybachay   15.11.13 17:28
. * Напротив! _maycal   15.11.13 17:43
. * Re: Напротив! Exaybachay   15.11.13 18:47
. * За налудничавостта на Юнг _maycal   15.11.13 20:08
. * Re: За налудничавостта на Юнг Exaybachay   15.11.13 20:51
. * Re: В "Тотем и табу"??? Prokimen   15.11.13 20:58
. * Re: В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 21:06
. * Re: В "Тотем и табу"??? Prokimen   15.11.13 21:14
. * Re: В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 21:25
. * Re: В "Тотем и табу"??? Prokimen   15.11.13 21:36
. * Re: В "Тотем и табу"??? _maycal   15.11.13 21:43
. * Re: В "Тотем и табу"??? Exaybachay   16.11.13 03:19
. * Разликите са повече медицински, условно казано _maycal   16.11.13 12:11
. * Ето едно представяне на позициите на Фройд _maycal   15.11.13 16:00
. * Re: Ето едно представяне на позициите на Фройд dnaunseq   15.11.13 16:11
. * Re: Ето едно представяне на позициите на Фройд _maycal   15.11.13 16:44
. * Re: Ето едно представяне на позициите на Фройд dnaunseq   15.11.13 16:53
. * Re: урим и тумим - символика и реалност lezig   15.11.13 12:39
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Prokimen   15.11.13 12:51
. * Re: урим и тумим - символика и реалност lezig   15.11.13 12:56
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Prokimen   15.11.13 13:01
. * Re: урим и тумим - символика и реалност lezig   15.11.13 13:22
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Exaybachay   15.11.13 14:02
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Prokimen   15.11.13 14:28
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Exaybachay   15.11.13 14:51
. * Re: урим и тумим - символика и реалност lezig   15.11.13 15:43
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Prokimen   15.11.13 20:56
. * Re: урим и тумим - символика и реалност lezig   15.11.13 12:46
. * Re: урим и тумим - символика и реалност Enos   17.11.13 16:43
. * Не имало такива "народи (племена)"! _maycal   17.11.13 17:57
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.