Първо искам да Ви се извиня, ако по какъвто и да било начин съм Ви оскърбил Вас лично. Винаги съм се старал да коментирам единствено идеи на принципно равнище, а не и носителите им. Грешен човек съм обаче, така че простете ми, ако в това отношение съм сбъркал с нещо. Нямам нищо против Вас, нито желая да Ви очерням или клеветя.
Същевременно обаче никак не съм си променил мнението по принципната страна на въпроса. Не желая да коментирам Вашите писания. Съжалявам, тежко е да се чете подобно "нещо", което дори не знам как точно да окачествя. Не мисля да отговарям подобаващо, защото вече се извиних и за това, че може да съм се изразил някъде именно по подобен начин, и с това мисля да приключа коментара.
Единтвеното, което искам да уточня, е причината да реагирам по този начин.
Ето Вашите думи, на които реагирах: "Например, Православието осъжда римо-католическия догмат за възнасянето на умрялата Богородица с тяло на небето. За римо-католиците това е догмат. Ние казваме, че е ерес, а го пеем точно така на богослужението, както римо-католиците са го формулирали."
Извинете, но единствено аз ли виждам тук нещо, което никак не подхожда в устата на православен? Според Вашите думи излиза, че ние православните от поне 7 века, а всъщност доста повече, имаме формулировки на конкретни събития от историята на Църквката, възприети в богослужението, които формулировки (забележете - същите!!!) наричаме ерес у римо-католиците! Направо Ви заявявам, че ако моят епископ, който и ще да е, изкаже такова твърдение, аз много внимателно ще си помисля дали трябва да оставам негов енориаш. Как изобщо някой може да си помисли, че в православното богослужение могат да бъдат не просто допуснати, но и устойчиво навлезли от векове концепции, които по съществото си представляват ерес?! Не мислите ли, че вместо да се хули по този начин св.Църква, трябва да променим своите тези, според които тя е допуснала такъв абсурден двоен стандарт?!
И за да не ме обвинявате в голословие, а и за пояснение на останалите четящи тук, давам извадка от първия линк, който сте дали, от о.Иван Латковски:
"ВЪЗНЕСЕНИЕ НА СВ.ДЕВА МАРИЯ- догмат на Римокатолическата църква, възвестен официално на 1 ноември 1950г. от папа Пий ХІІ. Съдържанието на догмата е : св.Дева Мария се е възнесла на небето с тяло. Това логически следва от догмата за непорочното й зачатие- щом Божията Майка е зачената без порок, без грях, то смъртта не може да има власт над нея.Тя не е умряла, а е отминала от този свят и с тялото си се е възнесла при своя Син. След свършека на земния й път тя е взета на небето “с тяло и душа за небесна слава”."
Тук ясно се казва кое е ереста:
1. Догматът за непорочното й зачатие.
2. Прякото следствие от него - св.Богородица не е умирала!
Кое от тези две твърдения намерихте формулирано в православните богослужебни текстове?!
Вторият Ви линк, на прот.Максим Козлов прави следното уточнение:
"въпросът за смъртта (на св.Богородица) е заобиколен. Той не е определен в католическото богословие, защото съществуват два възгледа по този въпрос в Католическата църква - и двата погрешни, от православна гледна точка.
Ако Божията майка не е умряла, както казват едни католически богослови, то това влиза в разрез с учението на древната неразделна Църква, която утвърждава този факт, в частност чрез св. Йоан Дамаскин. Затова съвременните католически мислители предпочитат да казват, че Божията майка първо била умряла, а после възкресена и възнесена. Но ако признаем, казват те, че тя е умряла, въпреки че не е имала вина за първородния грях и не е носила отговорност за него, то това означава, че нейната смърт е била доброволна. Тя не е била длъжна да умре, но е вкусила смърт доброволно, както доброволно е вкусил смъртта и Синът Божи. Но ако била доброволна, то значи, че смъртта й била също изкупителна! Католиците именно така наричат Божията майка - Съизкупителница. Това е един официален титул, който често се използва в католическата литургика."
Вашата бомбастична теза твърди, че в православното богослужение или някъде в православния Изток можем да намерим поне две от следните безпочвени твърдения:
1. Св.Богородица е зачената непорочно и е непричастна към първородния грях.
2. Тя не е умирала.
3. Дори да признаем, че е умряла, това е станало доброволно в качеството й на съизкупителка.
Само че такива твърдения няма и не може да има, затова и си позволих да кажа, че Вие лъжете най-безцеремонно.
"Истина, мъчно е на онемелия от чудо да говори на оглушели от крясъци."
|