|
"Абсолютно ми е невъзможно да приема Вашата позиция относно св.патр.Тихон както и намека, че видите ли РПЦ така или иначе била тръгнала да отпада."
Излъгах ли?
"Единствено искам да добавя за пълнота нещичко относно позицията на руските изповедници. Отново твърдя, че гледната Ви точка е едностранчива и тенденциозна. Ще дам цитат от писмо на свщмчк.Кирил Казански:"
Утреня на свщмчци Кирил и Йосиф
Глас 8: Отче свети Кириле, ти изобличи лукавството на своя събрат (Сергий), призовавайки го кротко към покаяние, и като защитаваше чистотата на църковното учение, претърпя беди и изгнания, както и гнева на изобличавания от тебе, като очакваше неговото поправяне, но след това твърдо рече: „Мина достатъчно време и видяхме, че лукавият лъжец не се поправя и оттук насетне да няма той ни част, ни жребий сред православните верни.”
Свещеномъчениче Кириле, моли Бога за нас.
Макар че ти остана непреклонен под ярема на неверните, но антихристите си намериха верен служител – подобния на вълк по нрав Сергий; но ти се отвърна от този лъже-брат и пред него самия ясно изобличи греха му против светата Църква, а той, като не претърпя изобличението, на тебе, отче праведни, запрещения наложи.
Свещеномъчениче Кириле, моли Бога за нас.
Макар лъже-съборът на малодушните и лукави епископи да те запрети с неправеден съд, но всичките му запрещения ти счете за нищо, викайки: „Лукавият отстъпник (Сергий) завзе църковната власт и предаде Църквата в ръцете на безбожниците, затова ние нямаме общение с него, докато не дойде в покаяние!”.
Свещеномъчениче Кириле, моли Бога за нас.
„Не мога да принеса великата Жертва Боту заедно с тебе – отговори ти на лукавия Сергий – защото по различни пътища вървим и няма мир между нас, за съд и осъждане ще ни бъде общението в Чашата Господня!”.
Източник -
Не разбирам защо отричате твърде явната позиция на новомъчениците относно сергианската лъже-църква. Дадох два линка по-горе.
Относно "буквата на канона" - да изясним, трябва да се спазват каноните или не?
Относно клипчето - не е нужно да знаете немски за да видите почитта, която се засвидетелствува на Хитлер от руските йеромонаси, слагайки лика му редом до този на цар Николай II.
Prokimen го дадох за пример, защото е "княжевец". :)
Да се върнем на темата обаче - в книгата си за архиепископ Теофан Полтавский, схимонах Епифаний (Чернов) разобличава владика Серафим в плагиатство и презрително отношение към своя старец. В глава 18 - "Переезд в Болгарию. Начало раскола в Русской Зарубежной Церкви", схимонах Епифаний пише следното: "Неприязнь к тихому и смиренному Владыке Феофану сказалась и в том, что архиерейское облачение (малиновое, бархатное), которое давал Епископ Серафим Архиепископу Феофану (своего облачения у Архиепископа не было), сам Епископ перестал одевать и отдал саккос носить иподиаконам как стихарь. И более того, окружение Епископа Серафима называло Архиепископа пренебрежительно “Феофашкой”."
И още:
"Архиепископ Феофан несколько лет работал над опровержением неправославного учения протоиерея Сергия Булгакова о “Софии” четвертой женственной ипостаси в Боге. Епископу Серафиму была хорошо известна точка зрения Архиепископа по этому вопросу. И когда Архиепископа Феофана уже не было в Болгарии и он закрылся в затворе, Епископ Серафим выпустил книгу на эту тему с обильными параллельными местами греческого и русского текста Святых Отцев. Однако в столице Болгарии была устойчивая молва, что книгу написал некий профессор, а издал ее от своего имени Епископ Серафим. Судя по самой книге, ее нельзя было написать, живя в Софии и, главное, без знания греческого языка. Таково мнение одного из видных ученых — профессора Н. Н. Глубоковского. Несмотря на это, по ходатайству того профессора, которому молва приписывала авторство книги, Епископ Серафим “за написание этой книги” получил степень магистра и был возведен в сан Архиепископа Синодом Заграничной Церкви."
Доста интересна книга с много полезна информация.
|