| 
         
        
  
        
				"Кога изобщо МП е била част от Църквата? Тя е създадена от Сталин през 1943 г. Тази структура не е приемник на Руската православна църква до 1917 г., следователно няма апостолско приемство."
 Вече няколко пъти се опитвам да Ви обясня разликите в нашите гледища. До узурпирането на властта от м.Сергий, Руската църква си е била приемник на същата отпреди 1925-та (смъртта на св.патр.Тихон). Според Вас излиза, че м.Сергий с действията си прави разкол и отпада от автентичната РПЦ. Проблемът обаче е, че той не е сам за себе си, а под него има множество духовници и миряни. Такова гледище изглежда логично за едно категорийно мислене, с което сте свикнали. Затова и аз Ви обяснявам, че отпадането, особено когато говорим за цяла църковна общност, е процес, а не акт. Процес, който е възможно да върви не само напред, но и назад. Затова и изповедниците са прекратили общението си с м.Сергий, обвинявайки го, че е надвишил правомощията си като по този начин е постъпил безчинно, и са отказали да му се подчиняват, но не са го обявили за безблагодатен, отпаднал от Църквата и т.н. Много е важно да имате предвид това, защото те са ни дали пример как да постъпим в ситуация, която за историята на Църквата е безпрецедентна. Нали не мислите, че ние имаме достатъчния духовен ръст, за да се ориентираме правилно сами? А те са го имали! Но ние трябва да се поучим от тях и да не се опитваме да разсъждаваме на своя си глава над неща, които не са ни открити все още дори и от техния пример.
 
 "Колкото до това дали знаем кога една поместна църква отпада или не - за Вас, схизматиците и еретиците не са ли отпаднали от Църквата? Има ли благодат в схизмата? А в ересите?" Както вече съм писал по-горе, в тези случаи Бог ни е открил по един или друг начин истината. Извън Църквата благодат няма. Аз мога на свой ред да Ви попитам - а в Българската екзархия благодат имаше ли след като тя беше в схизма? Знам какво ще ми кажете. Но въпросът изобщо и далеч не е толкова прост, та да можем да го решим с лека ръка. Възможно ли е да си представим, че Бог ще отнеме благодатта Си от някого само защото патриархът, не можейки да наложи по друг начин чисто човешкото си потисничество, налага отлъчване от Църквата!? Тази мярка другите Църкви спазват ФОРМАЛНО, но на практика далеч не е съвсем така. Въпросът, както и много други, изобщо не влиза в удобни "канонически" форми, както на нас би ни се искало.
 
 "РПЗЦ заема твърда позиция на страната на Хитлер в тази война" Това първо не е вероизповедна позиция. Второ - тя е очевидно погрешна, аз бих казал направо късогледа, защото Хитлер има толкова отношение към православната вяра и опазването й, колкото и Сталин. Ако приемем, че Хитлер е "бич Божий" за сталиниска Русия, както на времето Атила за Рим, то пак такава позиция няма добро оправдание, защото Хитлер е също толкова естествен враг на Църквата като Сталин. Впрочем аз и не осъждам особено тази позиция, защото тя е била в някаква степен оправдана. Но това, както казах, не е вероизповедна позиция и човек има право на нея, както и на обратната, без това да е някакъв проблем за съвестта ми.
 
 "Споменах руските новомъченици. Вие считате ли, че техните реакции срещу болшевишката революция и сергианската МП са пресилени?" Пресилени - не. По-скоро мисля, че Вие ги виждате в една определена за Вас светлина, която прави нещата "простички" и "удобни" за осмисляне. За добро или лошо обаче опростяването на нещата не винаги води в правилна посока.
 
 "Пък винаги ми е било интересно, как така в годините на най-големи гонения у нас, години на смразяващи кръвопролития и гнет, когато църкви са превръщани в хамбари и свинарници, други са унищожавани, владиката строи манастир?? Това може ли да стане без изричното разрешение на Москва?" Аз вече споменах, че тази гледна точка изобщо елиминира съществуването на Провидение. Ако човек е неспособен да види явно чудо, то е много простичко да си го обясни като логически абсурд. Аз съм имал възможност да се убедя в някои неща. Но не виждам начин да ги обясня на Вас, ако Вие нямате доверие на думите ми. То е все едно да обясняваш на атеист за съществуването на Бога. В някои случаи е възможно, но в други човекът може да Ви представи толкова много контрааргументи, на които не е възможно да му се даде логичен отговор, който да го задоволи. Св.Николай Сръбски в Езерните молитви казва така: "Очевиден Си, Господи, въздишко моя, затова хорското внимание е отвърнато от Теб и насочено към полярните мечки, към рядкостите в далечината." Не става само с аргументи и логика и гол разум, иска се вяра и по-точно доверие. Много въпроси под Божието въздействие с времето се променят и човек става способен да ги осъзнава по друг начин.
  "Истина, мъчно е на онемелия от чудо да говори на оглушели от крясъци."
        
        
  
          |