Колкото до случаите в Словакия и Чехия, за разлика от Вас, аз напълно се солидализирам с критичността на проф. Иван Желев.
Предполагам, че на българските свещеници ще им е по-изгодно да са чужди клирици, защото ще получават държавни заплати. Не съм чел изказването на митрополит Христофор. Ситуацията е действително абсурдна от канонична гледна точка, но ако България решава историята на двете български енории в Словакия и Чехия в рамките на каноничното благоприличие, как ще ми обясните като богослов и юрист аномалията с Митрополит Йосиф? Той не само пребивава на чужда канонична територия, но и взе под омофора си американски енории.
Колкото и да е канонично разрешението с двете български енории в Словакия и Чехия, историята си остава някак странна и безпринципна.
Проф. Желев има право да обърне внимание на една явна лъжа, огласена от епископ Антоний, че участта на българските енории ще бъде последвана от другите чужди националности. Това е абсурд и идиотизъм, ако не е злоупотреба с неосведомеността на широките български маси. Вие представяте ли си, че Москва ще си изостави храма в Карлови Вари?
Никак не вярвам, че сърбите ще последват българския пример, защото за тях, Чехия и Словакия са територия на Сръбската църква. Ако не е била помощта на Москва, дядо Ви Христофор да би бил в най-добрия случай иерарх на Сръбската патриаршия.
В Прага има всичко на всичко две, изглеждащи нормални църкви и нещо като параклис, което е в лоното на поместната църква. Руснаците си се черкуват отделно и не намират чешкото богослужение за много православно. Може да се окаже, че нищо и никаквата енорийка на българите в Прага ще да е най-многолюдната чешка енория :)
Вие като богослов и юрист как гледате на българските църкви най-вече в Турция, после в Атина, в Румъния, в Москва. Оправдано ли ще е да се строи български храм "Св. Киприан Московски" в Москва и ако това стане, на кого ще се подчинява евентуалният свещеник?
О. Филип не може да се подчинява изцяло на наш епископ, защото е своеобразен посланик на руския патриарх, както в Москва има антиохийски епископ, който не се подчинява на Москва.
Колкото до Христофоровите истории, мисля, че е неоправдано България да си жертва енорията в Прага. Някога, когато отец Пламен беше т.н. "разколник", той получи един исторически римо-католически храм за българските нужди. После започнаха някакви Симеонови интриги и католиците си взеха обратно храма. Нямам представа къде са богослуженията на българите в Прага, но едва ли в чешки храм, защото те са всичко на всичко два нормални. България би могла да си има подворие на Българския патриарх в Прага, както си има в Москва.
Ако приемем случая с двете въпросни енорми като канонично разрешение, тогава България трябва да ликвидира американската си митрополия и румънската си енория, да подари на Цариградския патриарх храмовете си с енорияшите си в Турция и да ликвидира енорията си в Атина. В противен случай можем да говорим за какафония български патент. Вие не мислите ли така, а и какво не Ви хареса в статията на проф. Иван Желев?
|