В отговор на:
...Иска ми се да отбележа и още нещо - тук се спомена, че българите са "гости" в руската църква. Не мога да се съглася и с това определение...
С пълно основание никой не би могъл да се съгласи с този мой израз за "гости" по отношение на богомолците. Употребих го с надежда да укажа на недоволните българи, че те не могат да имат претенциите за власт и права да променят уставните и административни положения в една друга поместна църква, оповестени от "Двери". Изразът "гости" го употребих в контекста на налудничавите претенции за енория - енорияши с конституционни права.
За споменаването на предстоятеля приемам Вашето съждение без възражения. Отново и отново го подчертах във възможно най-ярка форма за да провокирам размисли, че споменаването може и да се тълкува по друг начин и в изобличение на портала, който подклажда изкуствен огън. В нашия конкретен случай, господинът и домовладиката на руската църква е Московският патриарх, а не Софийският митрополит.
Колкото до декларациите на българските ефимерии, а не енорийски свещеници в руското подворие, мисля, че до голяма степен отразява тяхната искреност. Ако те не споделяха това, което са декларирали, имат свободата да получат енорийска длъжност в някой софийски храм и да получават малко или много повече пари месечно. Прочее, никой не ги задължава и не може да ги задължи да останат в руската църква. Ефимерството е доброволно прието от тях. Затова и декларациите не могат да бъдат получени под някакъв психологически натиск или шантаж.
Независимо къде служи о. Николай, неговата заплата си е същата. Не е същото нещо за един софийски свещеник в каква енория служи. Разликите в месечните доходи на свещениците в различни енории е в пъти повече. С др. думи казано, има значение дали някой енорийски свещеник е в храма "Св. Неделя" или "Св. Николай" срещу Софийска митрополия. В този случай, парата би могла да определи борбата, но не и в нашия конкретен случай.
За информация на разгневените, които използваха послушанието на о. Николай за да добавят децибели на площадните си викове и крясъци, свещениците в храм-паметника "Св. Александър Невски" са също ефимерии, а не енорийски свещеници, както и говорим за ефимерий на семинарския храм. Свещениците в женските манастири са също ефимерии и в известен смисъл се подчиняват на игуменките, макар и да са жени
Така или иначе, би трябвало да се създаде друг православен форум, в който почтени хора да отразяват трезво и правдиво църковния живот в България, без да подвеждат и манипулират читателите си. Неподправената истина в българската църковност е в сериозен дефицит.
Редактирано от Prokimen на 22.03.12 11:11.
|