Благодаря Ви за постинга, беше ми полезен и интересен.
По повод предложението за написване на статия ще кажа, че за съжаление нямам общо със журналистиката освен някакви ученически опити, а и най-важното - не познавам настоящата ситуация в руската църква "от извора", а само от публикациите по медиите, което съвсем не е достатъчно...
Разбирам аргументите с непоменаването на вселенския патриарх и все пак считам, че намеренията поне на основната част от протестиращите хора, посещаващи руската църква са различни и много по невинни. В крайна сметка двете църкви сме в общение. Нашият патриарх поменава руския и обратното; български епископи съслужат с руските клирици на литургии в руското подворие, няма твърдения за канонични или догматични нарушения в БПЦ, признава се, че сме поместни църкви на Една църква. Смисълът на това подворие е бил един при създаването му, но се е променил след вдигането на схизмата, лично за мен практическият смисъл на това представителство в друга поместна църква днес е в обгрижването на населението, което има някакви връзки на произход и родство с Русия (защото все пак човек не може и не трябва да се отказва от корените си) и в задълбочаване на близките връзки между двата народа (и особено на православните от двата народа).
Друго е положението с едно начинание, споменато в друг форум, на което случайно попаднах чрез Гугъл преди време - някаква инициатива за разкриване на подворие на Вселенската патриаршия със следните аргументи: "Покрай новите събития и неясни бъдещи такива в БПЦ....; ...Единствено бъдеще на БПЦ е ако стане архиепископия към Вселенската патриаршия и всички митрополити бъдат сменени с чужденци...; и други много по-неприемливи изказвания. Това вече отхвърля и БПЦ, и патриарха, и аз лично се отнасям крайно негативно към него и също така негативно към ходенето по сходни причини (а не примерно поради привързаност към сръбската душа или достояния или др.) за причастие в Сърбия.
Иска ми се да отбележа и още нещо - тук се спомена, че българите са "гости" в руската църква. Не мога да се съглася и с това определение. По моите усещания в един православен храм (не някакъв домашен молитвен дом) може да има верни, оглашени и др., а не домакини и гости. Последното би било друга крайност.
Мисля, че първата реакция на 132-мата протестиращи е била да пишат точно до руския патриарх. А следващи реакции от рода на това какво издевателство е литургията от 10 ч., която продължава 2 часа, би следвало да се ограничават от самите тях...
Как бихте коментирал разграничаващите се декларации на свещениците в подворието, които се появиха вчера в официалния му сайт?
|