|
Тема |
Re: Става дума за сравнително проста [re: izz] |
|
Автор |
oldfrog (пристрастен) |
|
Публикувано | 04.03.12 17:52 |
|
|
Здрасти izz,
На това:
Без да претедирам за богословска начетеност, за мен писането на писма до светец в когото вярваш и почиташ и много силен молитвен акт и има същата сила, както друг вид молитва. Не виждам защо е нужно да се подиграваме и анализираме нещо, което само Бог знае и оценява-душата на човека и силата на молитвения акт и акта на вярата.
Бих отговорил:
Дякон Андрей Кураев
„Йерархичната дисциплина и богословската дисциплина са били разработени от църквата, щото да не дадат възможност на смахнатите визионери, пророци и чудотворци да откраднат от хората бисера на Евангелието.
На Църквата достатъчно рано и се е наложило да казва „не” на някои ентусиасти. Един от първите аскетични опити в църковната история е отказът от апокрифите и формирането на канона на Писанието, станало в съзнателна борба с гностиците. Втората аскетична скоба (затегалка), изготвена в лабораторията на църковната мисъл е формулирането на идеите на апостолската приемственост, също така позволяваща да се отличават апокрифите и ересите от истинското апостолско предание. По-късно Църквата е разработила свой догматически и канонически ред за това, щото да се постарае да не допусти насищане на апостолските текстове с неапостолско разбиране, за това, щото да не позволи да се превърне християнството в играчка на временни страсти, надежди и разочарования. И от това време през всичките векове църковната дисциплина (включвайки дисциплина на догматически възпитания богословстващ ум) е призована да защитава трохите духовно знание от самоувереното невежество.
... А това, което е тежко, то е непопулярно. И защо пък да четем Писанието и богословските трудове, ако можем да се доверим на бабката?! Защо са ни Академии, ако има приходски сплетни за това, „което говорят старците” [6]! Защо е личната аскетика, ако има амулети и талисмани (земя от могилката на „юродива” или на „старец” е обаяната от техните духовна чеда вода)!
---------------
[6] „След година той отново пристигнал в Минерални води с тъщата, помазал с масло от лампадата болните очи на тъщата и ги посипал със земя от могилката на стареца, свято вярвайки, че това ще и донесе изцеление.” (Илинская А. „Тайната на старец Теодосий. Сказание за житието и чудесата на „Ерусалимския батюшка” – преподобния Теодосий Кавказки.” – М., Паломник, 1997, с. 167)”
----------- край на извадката --------------
За съжаление това е широко разпространена мода сред „православните езичници”, както в руския, така и сред българския народ. Макар че е бил на лекциите на Кураев, въпросният о. Филип не се различава май по нищо от приходските бабчета по духовна ерудиция. Дяконът може да си има трески за дялане, но въпросната статия разкрива истинската му болка за състоянието на РПЦ в момента.
Ако си ученолюбив и топлиш мъничко руския ето ти целия Касиан Римлянин.
Прочети Събеседване 15, желателно цялото, а особено глави 6 и 7.
Което ще рече, че според отците от времето на Касиан Римлянин, въпросните практики с писмата до архиепископ Серафим са си чиста проба СУЕВЕРИЕ, а не израз на дори елементарна вяра.
Тези хора никога май не са чували думите:
„Всеки, който призове Господнето име ще се спаси!”
Майки преди време изказа една страхотна мисъл (по смисъл):
„Ако един светец възкръсне и види как човеците му се покланят, ще избяга от поклонението им толкова бързо, както би го направил и приживе!”
Днес просто използвам възможността да илюстрирам правилността на мисълта му.
„Чудесата са за невярващите, а не за вярващите.” – казва Писанието.
На мен, като вярващ човек, ми е напълно достатъчно написаното от Архиепископ Серафим или от неговото духовно чедо Дядо Серафим Алексиев, за да изцеля духовните си недъзи чрез благодатта на Светия Дух, чрез духовните рецепти за изцеление, които присъстват в техните трудове. Това е дълбокият смисъл на Събеседване 15 на Преподобни Касиан.
За съжаление почитанието към светците, чрез последване на техния духовен пример, разкрит в житията и писанията им, е заменен със суеверно поклонение. Светците почитаме, но поклонение само на Бога, според първата Му заповед.
И Господ да ти дарува Разсъдителност за духовните неща.
Поздрави
Жабоций
Светоотеческа мъдрост: „Велик е не този, който изцелява тленните тела на другите, а който изцелява собствените си духовни недъзи!”
|
| |
Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
|
_maycal
| 24.02.12 21:45 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| izz
| 24.02.12 21:57 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 24.02.12 22:09 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| oldfrog
| 04.03.12 17:54 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| izz
| 24.02.12 22:15 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 25.02.12 02:23 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Kossoman
| 25.02.12 08:34 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Aлиca.
| 25.02.12 09:02 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Kaлoмaин
| 25.02.12 09:38 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Aлиca.
| 25.02.12 09:48 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Kaлoмaин
| 25.02.12 10:40 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Aлиca.
| 25.02.12 10:52 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| spanishcaravan
| 25.02.12 12:36 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Kossoman
| 25.02.12 12:46 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 25.02.12 12:04 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Mъглишeв
| 25.02.12 12:24 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Kossoman
| 25.02.12 12:50 |
Става дума за сравнително проста
| _maycal
| 25.02.12 20:29 |
Re: Става дума за сравнително проста
| izz
| 25.02.12 20:55 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Mъглишeв
| 25.02.12 23:09 |
Re: Става дума за сравнително проста
| izz
| 25.02.12 23:39 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Kaлoмaин
| 26.02.12 07:18 |
Re: Става дума за сравнително проста
| izz
| 26.02.12 10:37 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Kaлoмaин
| 26.02.12 14:40 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Kaлoмaин
| 26.02.12 07:17 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Mъглишeв
| 26.02.12 11:35 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Prokimen
| 26.02.12 11:25 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Mъглишeв
| 26.02.12 11:36 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Augustine
| 26.02.12 11:50 |
Re: Става дума за сравнително проста
| Prokimen
| 26.02.12 12:34 |
Re: Става дума за сравнително проста
| izz
| 26.02.12 12:09 |
Re: Става дума за сравнително проста
| oldfrog
| 04.03.12 17:52 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Aлиca.
| 25.02.12 21:20 |
Ето какво бих написал аз :)
| Mъглишeв
| 25.02.12 23:15 |
Re: Ето какво бих написал аз :)
| Aлиca.
| 26.02.12 01:35 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 26.02.12 12:57 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| AnimaMeaTibiAmandi
| 28.02.12 22:47 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 01.03.12 07:40 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 01.03.12 07:50 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| AnimaMeaTibiAmandi
| 01.03.12 17:53 |
Re: Налудничаво и арогантно-глупаво, ако е вярно:
| Prokimen
| 02.03.12 13:41 |
храмът е в диоцеза на Московската патриаршия
| Eжko Бeжko
| 11.03.12 11:43 |
|
|
|
|