И аз наскоро бях се замислил в тази насока: до колко религията е съвместима с комунизма, или по-скоро неговия идеологичен корен - марксизма.
Да се "бориш" с идеите на Маркс,е все едно, да се пребориш с "идеалогията на Голият".(преобразно казано) Лично за мен ,той е титан във философското модерно мисленето,но е доста далеч от "безгрешността на словото".Все пак не е Бог и е нормално и той да греши в думи и дела.
Правят ми впечатления,няколко негови фрази.Ще се опитам да преведа.
"Религията е въздишка на подтиснатото създание,сърцето на един безсърдечен свят,така както духът, в една ситуация на бездуховност.Тя е опиум за народа"
Как разбирам тази фраза.В първата част ми се струва, че говори за религията като "идеологията на слугата" .Най добрите,най новите и революционни идеи възникват, под подтисничество.Примерно...Мойсей с неговото библейско законодателство, започва с извеждането на избрания народ под Египетското иго.Когато народа страда..се появява и имененно този плам, "тази въздишна на сърцатото създание,към безсърдечния,безморалния свят" ,който поробва свободата и духовността.От друга страна ..Исус и неговото "ново" учение.,възниква,когато са под Римска власт.И аз се питам...каква е връзката между властта и вярата..??..
Но като цяло под израза "идеологията на слугата"(грубо казано) е заложена идеята като следствие от това подтисничество и в самото основно,доктринално учение на християнството.Павел казва,покорявайте се на всяка власт.Исус..отдавайте Кесарявото на Кесар и Божието на Бог.А също ни прави впечатление и думите на Бог- син .."Човешкият син не дойде да Му служат, но да служи ." Има и притчи в който християните преобразно се оприличават на слуги,служейки на своя господар.
Накрая казва..Тя е опиум за народа..Все съм се чудил,какво точно иска да каже с това.Може би се има предвид това,че християните са "отнесени" със мисли за бъдещ свят.И не са толкова активни в мисленето на актуалността,политиката,властта на този свят.Или да го кажем - не са реалисти.Дали найстина има предвид ,че истинските християни се "отнасят" и стават по пасивни( по резервнирани),по незаинтерсовани спрямо светския живот и политика, и свързаните с него актуални проблеми ??Има примери в Историята,в който църквата доста активно се е месила в държавните правни проблеми и е управлявала като "диктатура".И до някъде можем да кажем, че не се е съобразяла да го кажем с реалността. Знаем за прочутия израз за доста признатия учен за времето си ..Галилео.."И все пак се върти" От тогава до сега,все пак църквата е "навела глава", и иска или не , е приела този факт. Днешно време се наблюдава нещо подобно.Построиха ЦЕРН.Някой вече пуснаха видеота в нета....как самия символ на ЦЕРН образувало числото 666..и обявиха всичко за чисто дяволска работа.Без да се интерсуват,за какво е построена,какво търси,какви са и възможностите и т.н...Дяволска работа.. Църквата излежда сега не се меси в дверите на науката,нито в държавното управление, и си знае мястото,но вярващите....излежда не... Отплеснах се....
Има доста добри философи,който са описали приликите.Примерно ....И марксиската идеология и религията отхвърлят пълната чиста индивидуалност.И прехвърлят "вярата си", на истинската стойност към свръх индивидуален,глобален източник.Бог - при религията. Човешката общност - при социализма.И двете вярвания се основават на залог...Единия в залога Паскал в ползата и вредите от съществуването на Бог..и другия... в залог от ползата и вредите на съществуване на пълна свобода на човечестовото от частния капиталист и неговия капитал(всичко общо..държавно)И двете са недоказауеми по обективни причини.И двете обръщат голямо внимание на социалния ред и произтичащите от него човешки взаимоотношения, които би трябвало да основани на моралните общо- хуманни принципи..като братство,свобода,равенство,солидарност и т.н И двете се обявяват.. против трупането на излишно богаство и произтичащото от него голямо... класово различие...и т.н..
" смятам всичко за измет, само Христос да придобия " Редактирано от lampion на 20.07.11 21:07.
|