Здравейте!
Искам да задам няколко въпроса, на които се надявам да получа компетентен отговор от вярващи хора.
Наскоро един свещеник отслужи литургия на гроба на майка ми. За съжаление ми направиха впечатление няколко неприятни неща. Първо, когато отидох да взема свещеника, ми казаха, че са се обаждали, за да ни кажат да отидем по-рано, защото имало погребение в същия час, за който бяхме записали литургията. Но ние бяхме дали домашния телефон, а бяхме тръгнали за гробищата по-рано, защото трябваше да равним гроба.
Когато отидох при свещеника, той ми каза да побързаме, заради погребението. След като стигнахме до гроба, попитах попа какво точно е необходимо, тъй като бях много развълнувана, а и освен това аз съм под 30 год. и не ми се е налагало преди да ходя на литургия. Извадихме питата, свещите, въглена, тамяна, водата, виното, кадилото и свещеникът започна да чете молитва. Направи ми впечатление, че той говореше много бързо /сигурно, за да приключи по-рано/. Освен това забелязах, че не сложи свещичка да гори в питата и не поиска кърпа. Преди нас, на съседния гроб също имаше литургия и видях, че в питата имаше горяща свещ. А предния ден се бях обаждала да питам в църквата какво точно трябва да се носи и ми бяха казали да приготвим кърпа за попа, но той не я поиска, а и ние не се сетихме за нея.
Свърши литургията, а свещеникът не ни каза какво точно да правим, а само се отдръпна настрани. Ние поляхме с вода и вино след което аз подадох на свещеника торбичка за „Бог да прости” и той си тръгна. След това осъзнах, че може би е трябвало да оставим първо малко храна за мама и след това ние да раздадем на останалите. Освен това не използвахме кърпата, а и свещеникът не ни каза абсолютно нищо за житото /аз направо го бях сложила в торбичките, а май е трябвало и в него гори свещ, защото поне така беше при съседната литургия/. Свещеникът на съседния гроб също така каза на близките, че сега най-важни били молитвите, а нашия – абсолютно нищо. Не ни попита и дали с това име е кръстена, както направи другият поп /мисля, че майка ми е кръстена, но след това си е променила името с няколко букви/.
С две думи – човекът ми се струва, че доста „претупа” литургията, заради погребението. Искам да попитам това нормално ли е? Ако знаех, че така ще се случи, най-вероятно, щях да им кажа, че ще изчакаме, за да може мама да получи нужното внимание. Все пак ние си платихме стандартната такса и мисля, че имахме пълно основание да получим това, за което платихме. Не знам каква е процедурата за погребенията и колко свещеници е трябвало да присъстват /имаше поне още един поп/, но доколкото знам, погребенията се уговарят поне един ден предварително, а те са ни търсили само няколко часа преди това. Осен това ми се струва, че е можело да извикат друг /още един/ свещеник за погребението, вместо да използват нашия поп за него. Всичко това доста ме огорчи, защото все пак тези хора са Божиите представители на земята и ако те си вършат така работата, не знам какво може да се очаква от обикновените хора.
Освен това си спомням, че преди да отида в чужбина, единия ден ми беше направило впечатление нещо лошо в църквата и се замислих дали и свещениците не са станали „търговци” /не всички, разбира се/. Аз не можах да се сбогувам с майка ми, защото бях извън страната дълго време и затова не можах да отида дори и на погребението й, но ми стана много болно, че не може да се разчита дори и на тези, за които материалните неща не би трябвало да са толкова важни. Какво мислите по въпроса? Имам ли основание да негодувам? Тази „литургия” не е ли оскверняване на душата на мама?
Редактирано от that_i_would_be_good на 24.01.11 08:29.
|