Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 04:20 15.06.24 
Клубове/ Религия и мистика / Православие Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: нали ангелите са безполови [re: ~@!$^%*amp;()_+]
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано18.10.10 09:48  



Ангелите не се самопроизвеждат, тъй като , по своята природа, те нямат полова разлика.

Полът е реална част от физическите ни тела и самите п. отношения представляват общуване на физически тела - две стават една плът (Мат. 19:4-6; 1 Кор. 6:13-20; 7:1-5). В този контекст, че ангелите по своята природа нямат физически тела, трябва да е очевидно и това, че по своята природа те нямат също така и пол.

Иисус Христос казва, че при възкресението от мъртвите хората няма да се женят, нито мъжат (Мат. 12:25). В учението Си за брака, Спасителят указва, че Бог създал човека "мъж и жена" , казвайки: "затова ще остави човек баща и майка и ще се п р и л е п и до жена си, и ще бъдат двамата една плът. Тъй че те вече не са двама, а една плът. Прочее, което Бог е съчетал, човек да не разлъчва"" (Мат. 19:5-6).

Думата, преведена с "прилепи" в Мат. 19:5, означава полово единение.

От проповедите на Иисус Христос се забелязва, че Бог създал брака, защото Той създал хората с разлика в пола. С други думи казано, бракът съществува заради половото различие. От това следва пък, че ако ангелите имаха пол, то сред тях би съществувал и брак. Фактът, че ангелите на небесата никога не се женят, означава, че те нямат пол.

Освен това, от учението на Спасителя става ясно още, че Бог създава половете у човешкия род за неговата употреба В БРАКА. Следователно, ако за ангелите на небесата не съществува брак, то няма и причина щото те да са полово различни.

Всеки ангел е лично и непосредствено сътворен от Бога. Заедно с това, в Библията ангелите са наречени "синове Божии" (Иов 1:6; 2:1; 38:7). Това показва, че Бог е източник на техния произход.

Тъй като хората възпроизвеждат себеподобни, то те са наречени "синове човешки" (Екл. 1:13; 2:3, 8; Дан. 5:21).

Щом като ангелите са лично и непосредствено създадени от Бога, то можем да умозаключим за тях, че нямат предци, потомство и семейства. Те нямат майка, баща, деца. братя, сестри и пр.

В този контекст е място да се отбележи, че щом ангелите са лично и непосредствено създание Божие, то в противоположност на разпространено мнение, те не могат да бъдат сами по себе си душите на преминали във вечността хора след тяхната земна смърт.





Според Св. Писание, ангелите са безплътни духове, самостойни действителни личности. Църквата, основавайки се на Св. Писание, винаги е признавала битието на ангелите.

Въпреки лъжовните гностически творения за ангелите, още древните Отци на Църквата учили за тварната природа на ангелите.

Откровението не казва ясно и определено за времето, когато безплътните сили са сътворени. Има косвени указания, че те са сътворени преди човека и преди веществения свят. Така напр., праотците били изкушени в образа на змията от самия паднал ангел (Бит. 3). По този начин, по времето на Адам и Ева ангелският свят не само съществувал вече, но и отпадането на някои ангели било вече осъществено. В книгата на Иов е казано, че когато се полагало началото на земното устройство, то ангелите Божии възклицавали от радост, прославяйки всемогъществото на Твореца (Иов 38:6-7). Ако в този момент земята била неустроена, безвидна и пуста, то духовното небе не се нуждаело в устройство, тъй като ангелският свят бил създаден в неговия ред. След изгонването на Адам и Ева от рая Бог поставил на изток при Едемската градина херувим с пламенен меч (Бит. 3:24). Херувимът, за който се говори тук, не е Сам Бог, защото е подчинен на Бога, но не е и човек, понеже, освен Адам и Ева, не е имало други човеци на земята. Очевидно е, че херувимът е небожител, ангел.

Адам и Ева добре са разбрали и запомнили, кой е бил този херувим, силата на когото те не са могли да превъзмогнат, за да влязат в рая. Те са предали в последствие на всички свои потомци случилото се и у тях се утвърдила за винаги вярата в битието на същества по-висши и по-близки до Бога, отколкото човека.
Тази вяра е запазена и у богоизбрания народ. Авраам изпраща своя слуга за да уговори брачния съюз на сина му с дъщерята на Лаван и от името Божие го ободрява, че Бог ще прати с него Своя Ангел и съпровождайки го, ще насочи към сполука пътя му (Бит. 24:40).

По пътя си в Месопотамия, Иаков видял на сън таинствена стълба, по която се качвали и слизали ангели, което и символизирало тяхната постоянна връзка с видимия свят (Бит. 28:12). Връщайки се обратно, Иаков видял наяве "опълчението" на ангелите Божии (Бит. 32:1-2).

Действително, Моисей не говори в своето Петокнижие за създаването на ангелите. Вероятно това се дължи на склонността на еврейския народ към идолопоклонство. Прикрито указание за съществуването на ангелите намираме в началния стих на кн. Битие.

В Псалтира се говори многократно за ангели (напр. Пс. 148:2; Пс. 90:11). За тях се говори в книгата на Иов и у пророците. Пророк Исайя видял Серафими, окръжаващи Божия Престол (Ис. 6); пророк Иезекиил видял Херувими (Иез. 10).

Новозаветното Откровение съдържа много упоменания за ангелите. Ангел възвестил на Захария зачатието на Предтечата Господен - св. Иоан Кръстител. Ангел възвестил на на светата Дева Мария раждането на Спасителя и ангел Господен се явява на сън на Иосиф. Многочислено ангелско войнство славословило рождество Христово. Ангел благовестил на витлеемските пастири рождението на Спасителя. Ангел удържал източните мъдреци да се върнат при цар Ирод. Ангели служили на Иисус Христос след изкушението Му в пустинята. Ангел Му се явил в Гетсиманската градина. Ангели възвестили на жените мироносици за Възкресението Христово, а на св. апостоли при Възнесението на Христа за Второто Му идване. Ангели развързали веригите на ап. Петър.

Видението на ангели лежи в основата на откровенията, дадени на св. ап. Иоан Богослов.

Сам Иисус Хрисос нееднократно е възвестявал за ангели (Лк. 12:8-9). "При възкресението нито се женят, нито се мъжат, но пребъдват като ангели на небесата" (Мат. 22:30).

В посланието си до Колосяни св. ап. Павел не отрича, а потвърждава съществуването на ангели. Той само предпазва християните от неправилна представа за ангелите, каквато имали някои лъжеучители, и от незаконното служене на тях ( Колос. 2:18), а също така и изброява някои степени на ангелската иерархия (Кол. 1:16).




----------

Ангелите в Св. Писание са наречени д у х о в е (Евр. 1:14). Апостол Павел ги отнася към невидимия свят (Кол. 1:16), което указва на духовната им природа. За безплътността на ангелите Сам Иисус Христос учи ясно. След Възкресението Си Спасителят се явил на изплашените Си ученици, приели Го за дух. Той им казал: "защо се смущавате, и защо такива мисли влизат в сърцата ви ? Вижте ръцете Ми и нозете Ми: Аз съм Същият; попипайте Ме и вижте; понеже духът няма плът и кости, както виждате Мене, че имам" (Лк. 24:38-39).

От това следва, че духовете нямат не само грубо земно тяло, но даже и някаква леко, прозрачно, прославено тяло, каквото имал Въкръсналият Спасител и каквито ще имат човеците в Бъдещия Век (в смисъл във вечността след Второто Хр. идване и всеобщ съд).

В Писанието, ангелите се изобразяват в някакви чувствени, най-вече в човешки образи. Това в никакъв случай не говори за тяхна телесност. Сам Бог в Стария Завет се е явявал нееднократно в подобни чувствени образи (трите странника, къпината, облака, Ангела и т.н.), защото Бог може временно да приеме всякаква форма за да бъде видим. И св. Отци говорят същото за ангелите. В този смисъл, ангелските езици, многоочитост и крилатост са само свойнствени символи на ангелската природа, тяхната духовна прицателност и стремителност. Телата, в които ангели са се явявали на хората, не им принадлежат, но се приемат временно по волята Божия. Св. Йоан Дамаскин казва, че тварната природа на ангелския свят е непостижима за нас човеците. Не е известно дали ангелите се явяват единосъщни един с друг. Възможно е, щото всеки един от тях е особено Божие творение.

И така, ангелите са безплътни духове. Тяхната духовност, като тварни същества, е безусловно ограничена. Някои св. Отци и църковни писатели като св. Иустин Философ, Тертулиян, Ориген, св. Методий Патарски и св. Василий Велики смятат, че ангелите нямат нищо общо с видимите, чувствени тела, но обладават безвидна, ефирна природа.

Други св. Отци като Атанасий Велики, Григорий Богослов, Григорий Ниски. Йоан Златоуст , Кирил Александрийски, Йоан Дамаскин и др. смятали, че ангелите са съвършено безтелесни. И те обаче допускали, че ангелите имат някаква вещественост.

В потвърждение изобразимостта на ангелите в иконопистта, Отците на СЕДМИЯ Вселенски Събор постановили, че само Бог е безтелесен и невидим. "Що се отнася до разумните сили (ангелите), то те не са всецяло лишени от телесност и не са безусловно невидими, бидейки надарени с тънки, въздухообразни или огнени тела, в каквито нееднократно са се явявали и били видяни" (Еп. Силвестър, Опыт Прав. догмат. богословия, т.3, с. 168).

Св. Отци не са уточнили дали ангелите носят временно или вечно тези тела. Те завсидетелствували само, че безплътността на ангелите е относителна, че ангелите са се явявали на хората и затова в известен смисъл могат да бъдат иконографски изобразими.

Бидейки безплътни, ангелите са свободни от телесни потребности. (Товия 12:19). Действително, Св. Писание нарича манната "ангелски хляб" (Пс. 77:25), но не бива да се приема буквално. Манната служила за храна на тялото, а заедно с нея се подавала благодат за душата (св. Атанасий Велики). Тази благодат поддържа живота в ангелския свят.


Ангелите не раждат себеподобни (Мат. 22:29-30). Като безплътни, те не заемат място в пространството, а мълниеносно и безпрепятствено се предвижват. Принадлежи им безсмъртие (Лк. 20:36). Според св. Йоан Дамаскин, ангелът е безсмъртен не по природа, а по благодат, защото всичко, което е имало начало, има и край. Св. Григорий Палама обаче счита ангелите безсмъртни по природа подобно на човешките души. По силата на безсмъртието са възможни и вечните мъки. Вечността на ангелския свят е тварна вечност, имаща начало. Ангелите били сътворени в първия миг от сътворението на света, "в началото", на границата между времето и вечността.





Редактирано от Eжko_ на 18.10.10 09:50.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* нали ангелите са безполови ~@!$^%*amp;()_+   18.10.10 06:56
. * Re: нали ангелите са безполови spanishcaravan   18.10.10 08:23
. * Re: нали ангелите са безполови ~@!$^%*amp;()_+   18.10.10 19:02
. * Re: нали ангелите са безполови spanishcaravan   18.10.10 19:17
. * Re: нали ангелите са безполови ~@!$^%*amp;()_+   18.10.10 20:30
. * Re: нали ангелите са безполови spanishcaravan   19.10.10 13:47
. * Re: нали ангелите са безполови lezig   18.10.10 09:02
. * Re: нали ангелите са безполови Eжko_   18.10.10 09:48
. * Re: нали ангелите са безполови BlackWolf   18.10.10 13:32
. * Той рече: легион; защото много бесове бяха влезли Eжko_   18.10.10 20:19
. * Re: нали ангелите са безполови vvva4   22.10.10 21:26
. * Re: нали ангелите са безполови фaмyлyc   22.10.10 21:37
. * Re: Визия isihia   23.10.10 01:05
. * Re: нали ангелите са безполови nonetheless   18.10.10 13:45
. * Re: нали ангелите са безполови Kaлoмaин   18.10.10 16:14
. * Re: нали ангелите са безполови Metropolis   19.10.10 11:23
. * Re: нали ангелите са безполови isihia   21.10.10 23:53
. * Те са безполови, защото са базтелесни Eжko_   22.10.10 08:44
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.