Браво за темата!
Някои проюдейски настроени християни биха могли да отъждествят въпросния "Вожд на войнството Господне" с ангела, който съпровождал Израил през годините на неговото странстване в пустинята и който трябвало да въведе богоизбрания народ в Обещаната земя (Изход 23:20). Принципно, това разбиране е утвърдено в равиническата литература. В талмудическата книжнина обаче се среща тълкуване, приближаващото се до твърдението, че този "мистериозен" "Вожд на войнството Господне" е Месия, Който е наречен у пророк Малахия "Ангел на Завета" (Мал. 3:1) - посредник между Бога и Неговия народ, Словото Божие.
Ранната християнска екзегетика отъждествява "Вожда на войнството Господне" със Сина Божи. Потвърждение намираме у мъченика св. Юстин Философ в неговия "Разговор с юдея Трифон".
Прочее, пред Иисус Навин застанал или Се явила въплотената Премъдрост Божия - Единородният Син. Ориген използва типологично удвояване в своята Шеста омилия - Иисус Навин се покланя на Оногова, на Когото се явява предобраз - Иисус Христос.
В разбирането на св. Григорий Ниски, на И. Навин се е явил Сам Господ.
Това светоотеческо тълкуване не е единственото. Сред представителите на александрийската школа се срещат мнения и твърдение като това на блажени Теодорит, че явилият се "Вожд на войнството Господне" е архангел Михаил.
Интересна е интерпретацията на блажени Августин, който е склонен да види ангел, но в същото време казва, че Иисус Навин се е обърнал към Господ с думите: "какво ще заповяда господарят ми на своя раб? " С други думи казано, според блаж. Августин И. Навин се е поглонил на Господа, а ангелът е бил само средство за общуване с невидимия Бог.
Преп. Йоан Дамаскин пък мисли, че Иисус Навин не е видял дори и ангел, а само образа (икона) на ангел, защото природата на ангелите е несъзерцаема.
Православното богослужение възприема версията за Архангел Михаил. В службата на Архангел Михаил се казва: "яко виде тя Иисус Навин, поклонися, вопросив честнаго твоего и святаго имене, благоговением же и страхом одержимь " - Шеста песен на канона на Утренята. Библейският текст за видението на иисус Навин влиза в една от трите паремии за архангелския празник.
Редактирано от Prokimen на 30.07.10 00:36.
|