Което е вярно, е вярно. Вече коригирах израза си екстатични състояния с много по-точното и недвусмислено състояния на екзалтация.
По същество това не променя нищо. Още преди години бях чел един много впечатляващ текст от свети Симеон Нови Богослов по този повод, в който имаше изброени и конкретни примери за нездрава мистика, която в наше време по-скоро представлява интерес за психопатологията и психиатрията, а не за религията и философията.
Ще прегледам и книгата на архим. Серафим Алексиев, която ми препоръча.
Ти обаче не схващаш, че степените на Богопознание са безбройно много, но когато в човек се пробуди дори най-слабия усет за Бога, за този Жив Бог, за това слънце незалязващо, което живее в сърцето му и няма где да се скрие и никога от никого не се е крило, той вече и да иска не може да копнее за нищо друго, освен за все по пълно и интензивно потапяне в този вечен праизвор на всичко съществуващо.
От този момент нататък сам Бог привлича, подобно на магнит, все по-силно търсещия директно към себе си, поради което всеки опит за външна намеса в този дълбоко личен и интимен духовен процес е нежелателен и дори противопоказен.
Религиозната истина никога не е била и по принцип не може да бъде монопол на която и да е земна верска институция, въпреки, че през последните две хилядолетия много подобни земни институции с религиозен характер са се опитвали със сила да заставят хората да приемат създадените от нея свещени клишета за висша форма на религиозно познание.
Днес обаче вече е ясно, че това повече не е възможно. Религиозните институции в цял свят бързо деградират в морално и организационно отношение. На тях се гледа най-вече като на институции имащи историческа, морална и социална значимост, но съвсем не като на пазители на някакво висше духовно познание.
Паралелно с това интересът към духовното познание се засилва, и преди всичко интереса към хора, които очевидно са имали наистина някакъв по-дълбок автентичен духовен опит.
Безспорно споделеният автентичен личен духовен опит от свети Симеон Нови Богослов, свети Иван Рилски и много други знайни и незнайни православни подвижници представлява огромна ценност и интерес за цялото човечество.
Но далеч не само техният опит представлява подобен интерес. Призвани духовни търсачи с чисто сърце и насочено директно към Бога устремление е имало във всички епохи и сред всички народи.
И когато настъпи времето ще видиш как вечните истини, достъпни доскоро само за малцина призвани, ще започнат да преобразяват постепенно духовния живот на цялото човечество и всички вярващи в която и да е конкретна сериозна църковна традиция ще видят в разкрилата им се по нов и универсален начин религиозна истина най-съвършената и дълбока изява на тяхната собствена вяра.
Когато си в лодката, движи се брега.
Когато си на брега, движи се лодката.
|