2. ТАЙНСТВО МИРОПОМАЗВАНЕ
Миропомазването може да се извърши само от епископ или свещеник. То се извършва веднага след кръщението и преставлява богоустановено тайнство, при което чрез помазване, придружено с молитва на свещеника, със специално осветено миро на определени части на тялото, при произнасяне на думите: “Печатът на дара на Светия Дух”, кръстеният получава “залога на Духа в сърцата ни” (2 Кор.1:22), за укрепване на неговите духовни сили. Получава и помощ в борбата срещу всяко зло, съгласно думите на Христос: “Без Мене не може да вършите нищо” (Иоан 25:5).
От Посланието на св. Апостол Павел към ефесяните се вижда, че миропомазването се извършвало над кръстените в същия ден на тяхното кръщение: “И не оскърбявайте Светия Дух Божи, с Когото сте запечатани за в деня на избавлението” (Еф.4:30). Избавлението от прародителският грях става чрез кръщение, и в същия ден над кръстените се извършвало и второто задължително тайнство миропомазване.
В Стария Завет миропомазване се извършвало над царе, свещеници и пророци (Изх.30:23-33). Бог посочил на Мойсей съставките на мирото за свещено помазване. (Изх. 30:22-25).
Отначало светите апостоли възлагали ръце над кръщаваните за получаване благодатта на Светия Дух, но поради увеличение на повярвалите и невъзможността над всички да възлагат ръце, те заменили възлагането на ръцето с миропомазване (1 Иоан 2:20: “И вие имате помазание от Светаго и знаете всичко... помазанието, което вие получихте от Него, пребъдва у вас, и нямате нужда да ви учи някой; но понеже самото това помазание ви учи на всичко и е истинско и нелъжовно, то пребъдвайте в него, според както ви е научило”. 2 Кор.1:21).
“Покайте се, и всеки от вас да се кръсти в името на Иисуса Христа, за прошка на греховете; и ще приемете дара на Светаго Духа” (Деян.2:38). Апостолът ясно РАЗГРАНИЧАВА прошката на греховете при кръщение, от получаване на дара на Светия Дух като нещо съвсем ДРУГО. Вярващите в Самария били кръстени в името на Христа,, но нямали Светия Дух. Едва когато дошли Петър и Иоан и възложили “върху им ръце” те приели Духа Светаго” (Деян.8:17). Учениците на св. Иоан Кръстител били кръстени, но едва “когато Павел възложи на тях ръце слезе върху им Дух Свети” (Деян.19:6).
Има обаче две изключения, по които вие се лъжете и правите от тях правило, но това са велики изключения! Едното е получаването на Светия Дух от Апостолите, а другото – дара на Светия Дух върху Корнилий, който бил САМО кръстен! Това изключително явление трябвало да убеди ап.Павел и другите, че и за езичниците са отворени вратите на Христовата Църква и на спасението! Вие не сте нито Корнилий, нито Апостоли, как ще слезе Светия Дух върху вас без миропомазване?
Думата християнин означава “помазан”, тоест, запечатан със Свето миро, но вие нямате миропомазване, следователно, макар че вярвате в Христа, не сте Христови! Защото сте лишени от Светия Дух, Който дава тайнството миропомазване. “Ако пък някой няма Духа на Христа, той не е Христов (Рим.8:9)! Не сте Христови, но какво ви пречи да станете?!
|