Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:06 26.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Православие Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: има ли Бог [re: isihia]
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано12.09.09 16:25  



ако утре извърша грях спрямо тебе, какво ще бъде - публично наблюдаемо нещо или фактологическо състояние на нещата?

Добър пример за лесно разобличимо некоректно и подвеждащо задаване на въпрос. За който ти благодаря, защото така ще изясня допълнително какво имах предвид по-горе.

Можем да упражним следните коригиращи вариации на твоя въпрос:

1. Ако утре извърша [действие нарушаващо божия стандарт] спрямо тебе, какво ще бъде - публично наблюдаемо нещо или фактологическо състояние на нещата?

Или:

2. Ако утре извърша спрямо теб публично наблюдаемо действие от такъв и такъв вид, при такива и такива обстоятелства, дали ще е грях?

В първия случай, в който запазваме структурата на оригиналното питане и само заменяме думата [грях] с общоприета нейна дефиниция, се размива границата между визуално-фактологичния стандарт, според който действието се разпознава като действие и морално-оценъчния стандарт, според който видимото действие се оценява спрямо нещо невидимо, но много авторитетно (божията святост, божията праведност или абсолютния божествен стандарт за поведение). Това приравняване и смесване на стандарти от съвсем различен порядък е некоректното и подвеждащото.

Във втората вариация въпросът е модифициран спрямо последователността на съжденията за фактичност и оценъчните съждения. Което го прави по-смислен и по-подходящ за зачеването на дискусия.

Защото, преди изобщо да започнем да говорим какво е грях и какво не е, всички сме приели за що-годе саморазбиращо се какво значи човек да действа спрямо друг човек или поне човек да мърда в пространството и да издава звуци в присъствието на други хора. Да, той мърдаше по този и този начин и издаваше такива и такива звуци в присъствието на този и този човек. Не, той изобщо не беше там, или изобщо не мърдаше по този начин... Стандартите, които определят тези ни съждения, приемаме за саморазбиращи се и който се отклонява от тях, считаме за имащ проблеми с възприятието, паметта, или в най-лошия случай за луд. Едва след като сме произвели разпознаваеми и смислени съждения според тези общосподеляни, може би дори вродени, възприятийни стандарти, едва след това, казвам, можем да преминем към произвеждането на смислени съждения според стандартите от над-възприятиен, над-фактологичен порядък, каквито са моралните, естетическите и прочее ценностни стандарти.

С други думи, фактологичните характеристики на действието необходимо предшестват окачествяването му като греховно или не, като красиво или не, като ценностно значимо или не. Да кажем, че нещо "е" или "не е" грях, е оценъчно съждение, а не съждение за факти. Сравняваме фактическото действие с божествения стандарт за поведение, който сме приели за ръководен, и едва след като констатираме, че това фактическо действие представлява нарушение на този стандарт, го оценяваме като греховно.

Освен това, самото уповаване на стандарта, според който оценяваме действията като греховни или праведни, зависи от вярата ни в ученията и разказите, в контекста на които този стандарт (напр. 10те божии заповеди или проповедта на планината) е постановен. Има твърде много субективни условия, опосредяващи този процес на "констатация", че това конкретно наблюдавано действие е грях или не. Често, обучения поглед на вярващия изминава този оценъчен процес за секунди, почти за толкова кратко време, колкото му отнемат когнитивните процеси на виждане, чуване, спомняне. Но това не означава, че моралните съждения са от един и същ порядък с когнитивните и фактологичните.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* има ли Бог dlq   10.09.09 17:59
. * Re: има ли Бог xenox   10.09.09 18:10
. * Re: има ли Бог kaмъчe   10.09.09 20:35
. * Re: има ли Бог Sisilia   10.09.09 22:00
. * Re: има ли Бог Veselin_L   10.09.09 22:48
. * Къде е Бог? Aлekc   11.09.09 09:09
. * Изяви Го (не обясни) Stephanus   11.09.09 09:49
. * Re: Изяви Го (не обясни) Aлekc   11.09.09 10:29
. * Може би по-скоро: "аксиоматично декларира" Eжko_   13.09.09 16:01
. * Re: Може би по-скоро: "аксиоматично декларира" Eжko_   14.09.09 12:25
. * Re: Къде е Бог? Tимoтeй   12.09.09 13:48
. * Re: Къде е Бог? snakeling   12.09.09 16:24
. * Re: Къде е Бог? Aлekc   12.09.09 17:20
. * Размисли ! Stephanus   11.09.09 09:43
. * Re: Размисли ! Aлekc   11.09.09 22:11
. * Re: Размисли ! isihia   11.09.09 22:55
. * Последните седем думи на нашия Спасител на кръста Aлekc   12.09.09 07:56
. * Re: Последните седем думи на нашия Спасител на кръста isihia   12.09.09 11:25
. * Re: Последните седем думи на нашия Спасител на кръ Aлekc   12.09.09 12:49
. * Re: Последните седем думи на нашия Спасител на кръ isihia   14.09.09 12:30
. * Re: има ли Бог Eжko_   11.09.09 10:37
. * Re: има ли Бог isihia   11.09.09 18:52
. * Re: има ли Бог dlq   11.09.09 19:04
. * Re: има ли Бог isihia   11.09.09 20:33
. * Re: има ли Бог isihia   11.09.09 21:44
. * Re: има ли Бог Absinthe Ducrosfils   11.09.09 23:16
. * Re: има ли Бог isihia   12.09.09 11:32
. * Re: има ли Бог Absinthe Ducrosfils   12.09.09 16:25
. * Re: има ли Бог Aлekc   12.09.09 17:22
. * Re: има ли Бог isihia   14.09.09 12:34
. * Re: има ли Бог enarei   12.09.09 08:35
. * Re: има ли Бог Aлekc   12.09.09 08:56
. * Re: има ли Бог enarei   12.09.09 09:12
. * Re: има ли Бог Aлekc   12.09.09 09:42
. * Re: има ли Бог enarei   12.09.09 10:37
. * Re: има ли Бог Aлekc   12.09.09 11:57
. * Re: има ли Бог enarei   12.09.09 12:36
. * Re: има ли Бог PPP   14.09.09 11:47
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.