|
Доколкото разбирам, и ти си съгласен, че в духовния свят царуват неумолими вечни закони, с които дори сам Всемогъщият Бог е длъжен да се съобразява:
Св. Василий подчертава три основни момента за нашето изкупление:
1. понижаването на Сина до образа на раб, като компенсация на Адамовото гибелно славолюбие (Фил. 2:6-8);
2. раждането Му от жена и подчиняването Му на Закона на принудата и на човешкото ограничение (Гал. 4:4)
3. в противовес на Адам, който, отдавайки се на греха, ни подчини на смъртта, Христос при е смъртта, за да ни освободи от греха (Рим.5:12).
Целият низ от събития, които се развиват преди и след тези основни мисли, идват да изтъкнат това противопоставяне на грях-смърт и изкупление-живот в любовта, където Христос се явява като втори Адам, който изправи грешката на първия.
Във връзка с това, ще те помоля да ми кажеш какво мислиш за следните мои разсъждения:
Щом приемаме, че Адам е извършил грешка, то явно му приписваме известна свобода на волята и на избора. В противен случай е напълно безсмислено да говорим за първороден грях, а единствено за предопределена неизбежна негова грешка.
Ако обаче приемем, че Адам все пак е имал избор, то трябва да приемем също, че дори Бог НЕ Е ЗНАЕЛ ПРЕДВАРИТЕЛНО как ще постъпи той.
Защото наличието на свобода в духовния свят е може би най-важният вечен Закон, с който дори сам Всемогъщият Бог е длъжен да се съобразява.
Следователно е било напълно възможно (макар може би и малко вероятно) Адам да не сгреши и грехопадението да не се състои.
Нещо повече, можем смело да твърдим, че именно това е бил основният план на Твореца. Тогава Адам и Ева, като образ и подобие Божие, щяха да постигнат духовна зрялост в хармония с Бога и природата. Те и техните потомци щяха и до днес да живеят голи праведно, невинно и блаженно и никакви спасители, църкви, религии и т.н. нямаше да са нужни.
Но тъй като Адам и Ева са грехопаднали, на Бог се е наложило да премине към своя резервен план. Целта на този негов резервен план може да е само една: да коригира греха на Адам и с това да възстанови нарушената от грехопадението първоначална духовна хармония във Вселената.
Целият низ от събития, които се развиват преди и след тези основни мисли, идват да изтъкнат това противопоставяне на грях-смърт и изкупление-живот в любовта, където Христос се явява като втори Адам, който изправи грешката на първия.
Поради това можем да се надяваме, че някой ден, макар и може би след още безброй земни години, целият този, възникнал по вина на Адам, грехопаднал свят ще изчезне безследно и човечеството ще се завърне завинаги в изгубения някога от него рай.
Когато си в лодката, движи се брега.
Когато си на брега, движи се лодката.
|