|
Знам, че скочи срещу реакцията на Попето. Дали скача срещу останалите страни на църковната ни история, сам ще си каже, ако иска. Но за реакцията срещу гръцкия - ти казах защо я смятам за разбираема. Позната ми е от много хора.
Че не е прав и според мен, както и според теб - не е. Но така или иначе, е добре да знаем защо някой мисли по този начин. Признавам си, че и аз съм бил близо до такива "антифанариотски" мисли. С времето почнах да ценя гръцките песнопения, но знам защо много хора се отдръпват като ги чуят.
Ето, по църковните борби от ХІХ в. пък се различаваме с теб. Не смятам онези времена за схизматични. Българската Църква не е създадена за първи път през 1870-72. Тя е много по-стара, а управлението й от цариградските митрополити е достойно за оплакване. Не Екзархията е схизматична, а предаването на Търновската патриаршия и на Охридската архиепископия от османците на патриарха във Фанар е жалко. От едната страна имаме османско насилие и фанариотска узурпация, а от другата - поправянето на една несправедливост. Знаеш какво е за България патриарх Евтимий, знаеш и как са служили повечето гръкоезични владици в България. Като сравним пораженията, които е нанесла на българското християнство Цариградската патриаршия под султанския авторитет, с онази стара и величава Търновска Църква на Йоаким, Теодосий и Евтимий и като добавим отдалечаването от литургията на милиони българи заради неразбираемия гръцки език, нещата си идват на мястото.
Пишеш си със запален екзархист :)
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...
|