Е, фотографе, всеки от нас би искал в училищата да се изучава тъкмо това християнство, на което сам е научен. Протестантът ще дърпа чергата към протестантството, православният - към православието. И всеки ще смята чуждото за вредно.
Виждаш ли, Йоаненце, затова в една справедлива държава няма как да се изучава вярата в училище. Защото държавата трябва да е родина на всички -и на православните, и на католиците, и на протестантите, и на нехристияните, и на атеистите. Така че да се радваме, че ги има поне ония свестни учени, които говорят свободно за верските неща в университетите. Университетът е по-свободен от училището, защото там може да става дума за повече неща. Студентите са пълнолетни и могат сами да решат в какво да повярват. В Софийския Университет има и един преподавател, който преподава ислямска и арабска култура, написал е учебник за арабската средновековна цивилизация, превел е ислямския Коран на български и сам е вярващ мюсюлманин. Нарича се Цветан Теофанов и е изключително кротък, интелигентен и начетен мъж. Няма по-голямо удоволствие от това да се слушат хубавите спорове между него и Георги Каприев, който пък е автор на история на византийското богословие, вярващ християнин и също е чудесен учен.
Повечето студенти, които сме слушали техните публични дебати, виждаме, че самият Теофанов е човек на място, но че всичко, което той показва като добри страни на исляма, се корени в християнството. Така че университетите са достатъчно добро място за религиозните ни търсения, а умните спорове на учените рано или късно показват коя вяра е по-добра.
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...
|