|
И какво като е дал? Обезщетенията се определят по някакви параграфи, но не са някаква отделна част от панделата...И лежиш, и си плащаш...
Ето:
Предвижда се отпадане на възможността за регресни искове – т. нар. иск за възстановяване на обезщетение, от страна на застрахователи към водачи, които са причинили пътнотранспортно произшествие и имат полица "Гражданска отговорност". В момента се е наложила практика, при която пострадалите при пътнотранспортното произшествие получават обезщетение от своя застраховател по "Автокаско", а той, от своя страна, вместо да предяви иск към застрахователя по „Гражданска отговорност” за платеното по „Автокаско” обезщетение, го предявява към виновния водач. По този начин виновният водач бива ангажиран в дълго съдебно производство, което понякога завършва с осъждането му да възстанови голяма сума на застрахователя (платил обезщетение на другия водач), въпреки че той добросъвестно е сключил задължителната застраховка. Тази практика противоречи на принципите, свързани с въвеждането на задължителните застраховки и по същество обезсилва осигурените защитни механизми, които дава застраховката „Гражданска отговорност”. Предложението е да останат регресните искове само между застрахователите.
Друго предложение, свързано със задължителната застраховка „Гражданска отговорност”, предвижда промени в Наказателно-процесуалния кодекс и в Гражданския процесуален кодекс (ГПК). Целта е да се изключи възможността за предявяване на граждански иск към виновния водач по време на наказателния процес, когато той има сключена „Гражданска отговорност”. По този начин в наказателния процес няма да бъде определян размерът на обезщетението, а само ще се установява вината на шофьора при пътнотранспортното произшествие. Размерът на обезщетението ще се определя с граждански иск по ГПК, а пострадалите при пътнотранспортно произшествие ще могат да защитят интересите си безплатно. Предложението е да отпадне заплащането на държавна такса при такива искове. Така се изключва възможността да се води наказателен процес за обезщетението, в който застрахователят няма право да участва. В гражданския процес застрахователят може да участва на общо основание и съответно да бъде обвързан с размера на определеното обезщетение.
С предложените изменения се цели да се постигне цялостно решаване на проблемите, свързани със съдебната практика при пътнотранспортни произшествия, а именно гражданският иск да не бъде допускан за съвместно разглеждане в наказателния процес, а заинтересованите лица да имат възможност да заведат иск по гражданския съдопроизводствен ред и да привлекат застрахователя в процеса. Така ще се постигне ефектът на спиране на погасителната давност, както срещу застрахования, така и срещу неговия застраховател, а постановяването на решението ще бъде с участието на всички заинтересовани и ще бъде обвързващо за всички тях. Измененията са насочени към въвеждането на по-ефективна съдебна процедура за установяване размера на обезщетението по начин, който ще бъде най-справедлив, както за лицето, пострадало от пътнотранспортното произшествие, така и за виновния водач и за неговия застраховател.
**********************
Това е практиката по света от сума ти време на сам...обезщетението се покрива от застраховаката, а панделата си е пандела...
Редактирано от *abi* на 14.01.09 20:05.
|