казва св. Максим Изповедник. Изхождайки от светото Евангелие:
"Защото Бог не проводи Сина Си на света, за да съди света, а за да бъде светът спасен чрез Него. Който вярва в Него, не бива съден, а който не вярва, е в е ч е осъден, з а д е т о не е повярвал [по свое ж е л а н и е] в името на Единородния Син Божий. Осъждането пък е поради това, че светлината дойде на света, но човеците обикнаха [по свое ж е л а н и е] повече мрака, нежели светлината, понеже делата им бяха лоши ".(Иоан, 3:17-19),
аз разбирам думите му така:
Няма никакво съмнение, че Господ сторил - и ще стори всичко възможо за човеците, за да се спасят. Ала това означава да има и съгласие на "давещите се".
Адските мъки не са възмездие, а п о с л е д и ц а - последица от извратения избор, а той [изборът] е извратен именно поради това, щото "човеците обикнаха [по свое ж е л а н и е] повече мрака, нежели светлината "
Който не иска да бъде с Христа Бога и приятелите Му, де факто сам осъжда себе си, а Съдията ще оформи това самоосъждане де юре.
Ако човек е обикнал мрака, няма как да му е добре със Светлината, ако е свикнал със студа, няма как да иска да се пече на Слънце - за такъв човек, превърнал се в ледена топка (с ледено студено сърце) Слънцето ще е изгарящо (пази, Боже, сърцата ни да не станат ледени топки). Така че, дори и Любовта да иска да стопли такава душа (изстудила сърцето си подобно на ледена топка ) с любвеобвилните Си топли лъчи, за тази душа- доброволно отказала се от Нея, от Любовта, - това ще е непоносим и убийствено изгарящ огън. Както непоносимо изгаряща е била Самата Истина по отношение на книжниците и фарисеите, които доброволно са Я отхвърлили, и дори осъдили на смърт, избирайки скърцането със зъби, нежели благото Иго.
Както е отбелязал още преподобни Максим Изповедник, след като Христос умря и възкръсна, спасението ни зависи само от нашето съ_изволение .
Казано накратко: ако човек е изгонен в Ада, то е поради собственият си извратен избор, поради собственото си желание, плод на свободната му воля. Господ ще извърши Съд на съда, където всеки сам ще осъди себе си - да бъде с Христа и приятелите Му, или да се отдели оттях завинаги. Ето, затова Съдът ще е страшен, понеже извратилите се сами себе си ще осъдят за вечния огън, отхвърляйки Любовта. Дай Боже, да не сме оттях - да се молим Богу, на Съда, да застанем от дясната Му страна. Амин.
С малка редакция, написаното е от Прокимен:
. . .
Редактирано от Eжko_ на 19.09.08 14:13.
|