|
В отговор на:
........За Европа обаче е още по-важно да знае що за религия е православието изобщо. Православният клир няма да обяви католическите и протестантски страни в обединена Европа – на практика всички без Гърция – за еретици само от лицемерие и сметка. Но ще го мисли, и даже ще жадува разправата с тях в стила на средновековната Инквизиция. Защото от схизмата през 11 век православието яростно се съпротивлява на модерността. Тогава Източната Римска империя е трябвало да легитимира своята църква, и затова е приела названието ортодоксална, тоест православна, и още по-конкретно – „единствено вярната”. Това е клишето, наложило се в руската и по-късно в гръцката православна църква. Но то не е исторически правдоподобно. Ако православието е запазило истинската вяра, то би трябвало дотогава да притежава всички необходими качества като религия и богослужение, а 200 години след разделението на двете църкви възприема седемте тайнства от римокатолическата църква, която е обявило за лъжовна и еретична. Което не пречи за еретизма на римокатолическата църква още да се учи във всички православни факултети.
Това не е само провинциален комплекс, придобит през дългите векове на робство, когато религиозната вяра не е могла свободно да се изявява. Това е преди всичко целенасочена политика - източната църква съзнателно поддържа антагонизма със западната както на ниво държави, така и на монашеско ниво, например в Света гора. Този тип говорене и поведение води до логичния извод, че западното общество по своята същност е лъжовно, тоест еретично. И всяко нещо, което то произвежда, всяка производна на него култура, в крайна сметка също е лъжовна.
Такъв тип мислене подготви почвата за болшевизма. Затова той намери много добра почва в Русия – страна-типичен представител на слаба информираност и ниска култура. Слабата религиозна култура на православието е негова политика. Целта е хората за живеят в невежество.Това обслужва болшевизма. Не случайно всички български владици са учили в Русия. Там те са възприели този враждебен на прогреса феодален тип християнство. Следователно чрез българската православна църква – в не по-малка степен отколкото чрез българската енергетика - в Евросъюза ще влезе Русия. А това вече не е само български проблем.
Впрочем не е само и европейски. Както роенето в църквите - украинската се отдели от руската, Пимен се отдели от Максим, така и гонението на свещениците от храмовете бе предизвикано от опасенията на Москва, че пропукването на православната ос Москва-Атина – Белград - София може да доведе до сериозни промени в самата Русия. И понеже Москва не може да запази статуквото чрез своята светска политика, ще го запази чрез църковната. Именно чрез средновековния тип мислене, който българското православие ще се опита да привнесе в Европа. Това е глобален, бих казал цивилизационен проблем. Само в интерес на Европа е да ни помогне да го разрешим.
Върнало се след 10 века в Европа, българското православие трябва да поеме своя риск като духовна институция и да преосмисли историята си. Църквата не е стерилна конструкция, църквата е социален организъм. В нея през вековете е имало течения, наричани еретични. Когато на Запад в края на Средновековието се заражда гражданското общество, става възможно тези течения да съществуват. Най-типичният пример е протестантството, възникнало след като Лутер реформира католицизма.
Православието обаче все още смята и католицизма, и протестанството, за еретични. Което е парадоксално, защото самите ние от 1872 до 1945 не сме били признавани от нито една от православните църкви по света, защото сме били схизматици. Църквата ни става автокефална през 1945, когато я признава Москва. Тогава се и провинциализира, защото комунистите даряват религиозните региони в Солун, Одрин и Истанбул на Цариградската патриаршия, и по-точно на Вселенския патриарх, контролиран от Москва. Това е цената на „самостоятелността”. Преди да ни признаят Московската и Вселенската патриаршия, сме били много по-самостоятелни. И много по-близо до Европа.
Под влияние на православните църкви Русия и Сърбия още живеят с голямо съмнение към западното общество и неговите ценности. След 20 години в ЕС нещата в Гърция са малко по-различни, но там все пак нямаше комунизъм от съветски тип. Европеизирайки православието, България ще европеизира и себе си....
---------------------------------
Излишно е да палим свещи в стаи, където прозорците са големи и слънцето е достигнало до най тъмните ъгли на мисълта...да направим усиле да запалим светлина в тъмните глави, само така ще заживеем сред хора!
|