Много ми е болно, че трябва да пиша против управниците на нашата Православна църква, но възмущението ми нараства с всеки изминал момент. Греховната му душа все повече и повече се съмнява да не би същите тия хора да са довели до отпадане на Българската църква от Вселенското Православие, допускайки масово практикуването на ''симония'' в нея.
Предполагам не само всеки ученик и учител в духовно училище, но и всеки вярващ е наясно с факта, че всеки по - висш пост от свещенство в България се купува. Тъжно ми е, когато навсякъде около мен се говори само за пари и за препитание. За съжаление тази страст обзема и върха в духовната йерархия, където се предполага, че материалното задоволяване не би трябвало да е проблем. Кажете ми защо вече на два поредно църковно - народни събора се обсъжда единствено въпроса за броя и увеличаването на църковните епархии и кой какво да владее, а за наболелите проблеми и дума не се споменава?
Много хора днес се заблуждават, че термина ''симония'', като купуване на благодатта на Св.Дух, засяга само свещенството. Тази божествена и жизнеспасителна благодат се преподава на хората не само при посвщаването им в духовен сан, но и във всяко останало тайнство. Всеки християнин знае, че тайнствата в Православната църква са установени от Самаго Господа Иисуса Христа и са благословени със спасителната благодат на Св.Дух. чрез тях вярващите усвояват изкопителните заслуги, дадени даром на човечеството при кръстната смърт на Богочовека. Така, че всяка злоупотреба с тях и всеки опит за придобиването им по долен и мерзък начин води до тежък грях. Като значт това защо свещениците си навличат тежки престъпления като искат пари за всяко Кръщение, Брак, Маслосвет (на мен са ми искали и за Изповед)?
В устава на БПЦ в глава ''Издръжка на църквата'' чл.211 пише, че приходите на църквата са от приноси, дарения, завещания, наследства; имоти; църк. такси и глоби; свещи; фондове и др. Никъде не се споменават тайнства. В миналото, макар и да е имало сребролюбци, чак до такова конщунство не се е стигало. Свещениците не са взимали пари даже и от треби.
Приближаваше Пасха иудейска, и Иисус възлезе в Иерусалим
и намери в храма продавачи на волове, овци и гълъби, и менячи на пари седнали.
И като направи бич от върви, изпъди из храма всички, също и овците и воловете; и парите на менячите разсипа, а масите им прекатури;
и на гълъбопродавците рече: вземете това оттук и дома на Отца Ми не правете дом за търговия.(Мат 21. 12 - 13; Иоан 2:13 - 16).С какво се различава съвременният православен храм от Йерусалимския; аз не виждам никаква разлика. Гълъбите, воловете и др. са се използвали във външното, жертвено богослужение, както днес се използват свещите, светената вода и книгите. Толкова ли сме обеднели, че да не може да се отвори една книжарница до храма или пък да се направи помещение в притвора. Повечето от нас са свикнали като иудеите само да купят, да използват и да си тръгнат. За молитва нито има време, нито пък подходяща обстановка. Такъв хаос цари в храмовете ни, че за възвисяване към духовното и дума не може да става. А на Рождество Христово да се чудиш да се молиш ли на Бог, или да гледаш богато украсената елха в храма. Аз не знам как всички тия неща възвисяват човека към Бога; те по скоро го оковават в материалния свят. И да се чуди човек на кого се извършва служба; май на Мамона.
|