|
Матей 19-та глава:
”4. Той им отговори и рече: не сте ли чели, че Оня, Който отначало ги сътвори, мъж и жена ги сътвори и каза:
5. "затова ще остави човек баща и майка и ще се прилепи до жена си, и ще бъдат двамата една плът"?
6. Тъй че те вече не са двама, а една плът. Прочее, което Бог е съчетал, човек да не разлъчва”,
което предшества непосредствено стиха за напускането. Ето тук е учението, че бракът се състои от 2-ма - мъж и жена ги сътвори, а не ”мъже и жени” или ”мъж и жени”. И понеже Бог така ги е сътворил, ”ще се прилепи до жена си” и т.н. Защото как може мъжът да е поотделно с всяка от жените си една плът и същевременно да се говори единствено за 2-ма (а не за повече като възможност)?
”Аз пък ви казвам: който напусне жена си, не поради прелюбодеяние, той я прави да прелюбодействува;” (Матей 5:32)
Ето това е проблемът на напускането - прелюбодейството. И има тази особеност, че даже човек да не се ожени за друга (т.е. не прелюбодейства сам), но бившата му жена се събере с друг, той я е направил да прелюбодейства.
А какво всъщност му е лошото на прелюбодейството? Това, че са били двама една плът (според както Бог ги е съчетал), а в последствие единият от тях е станал една плът с друг човек. Но при това казва Господ първата връзка не се разкъсва, понеже е постановена от Бога. И става така, че 3-ма и повече стават една плът. Вината не е просто напускането, понеже тогава Господ не би прибавил ”и се ожени за друга”, а именно обвързването с друга жена. В случая напускането е само кьор фишек - връзката си остава. Вината само се утежнява от напускането, но не поради него е основната вина. Съвсем явно излиза, че Господ нарича съчетаването с друг човек (независимо дали сме напуснали предшния или не) прелюбодеяние. Значи излиза всъщност, че именно многоженството (независимо дали е едновременно или последователно), е проблемът.
А мисълта ми беше, че Господ като е казвал, че мъж не може да напусне жена си и да се ожени за друга, всъщност е казал това въз основа на предпоставката, че по онова време не е бил приемлив вариантът да вземеш друга жена БЕЗ да напуснеш първата.
|