Иначе за практиката на причащаване смятам, че владиката е съвсем прав, няма защо църковната практика изведнъж да бъде обявявана за новоизмислена и антицърковна. Това е изопачаване на преданието и дори свв.отци, които цитира тази теза, свидетелстват против нея
ето и малко свети отци:
21. Приближавайки се, прочее, не пристъпвай с разтворени длани и разперени пръсти, но като направиш лявата ръка трон на дясната, сякаш искаш да повдигнеш цар. Свивайки дланта си, приеми тялото Христово и кажи: амин. И тъй , с твърдата увереност, че си осветил очите си чрез виждането на светото Тяло, се причасти, молейки се, да не загубиш нещо от него. Защото ако би загубил, ще бъдеш сякаш си се лишил от свой собтвен член. Прочее, кажи ми, дали ако някой ти даде златен прах, ти не би го държал възможно най-здраво, внимавайки да не изпуснеш нещо и да не понесеш загуба? Не трябва ли много повече да внимаваш за онова, което е по-драгоценно от златото и камъните, да не би да изпадне и трохичка?
22. След като си се причастил с Тялото Христово, пръстъпи и към чашата с Кръвта; без да протягаш ръце, но като се наведеш и във вид на поклонение и почит казвайки амин, се освети и се причасти с Кръвта Христова. И докато още има влага на устните ти, чрез докосване с ръце освети очите и челото, и останалите сетива. Сетне, дочаквайки молитвата, благодари на Бога, задето те е удостоил с такива тайни.
23. Дръжте тези предания неотклонно и пазете себе си безупречни. Не се отлъчвайте от причащението и не се лишавайте от тези свещени духовни тайни заради скверни грехове. А Сам Бог на мира да ви освети напълно, и целият ваш дух, и душата, и тялото да се запази без порок при пришествието на Господа нашего Иисуса Христа26, Комуто е славата, чест и сила с Отца и Светия Дух, сега и винаги и вовеки веков. Амин.
(Св. Кирил Йерусалимски: Пет катехитически слова към новопросветените, Пето тайновъведително поучение
Пето тайновъведително поучение)
Едно е Пасха, друго е четиридесетницата. Четиридесетницата имаме само веднъж в годината. Пасха обаче имаме три пъти в седмицата, понякога и четири, а най-вече - колкото пъти искаме. Защото Пасхата не се извършва от поста, който я предхожда, а от предложението и жертвата на св. литургия, която се отслужва на всяко божествено събрание. Пасха празнуваш не когато постиш, а когато участваш в жертвата, сиреч в св. причастие (свети Иоан Златоуст)
|